Moederbedrijf Uniqlo en UN Women ondersteunen samen vrouwen in kledingindustrie
bezig met laden...
Fast Retailing, het moederbedrijf van de Japanse modeketen Uniqlo, en UN Women hebben de krachten gebundeld om vrouwen in de kledingindustrie wereldwijd te ondersteunen. Dat hebben de twee organisaties middels een persbericht bekendgemaakt.
"Fast Retaling zet zich in om ervoor te zorgen dat alle vrouwen die de grote spelers in onze onderneming hun capaciteiten volledig kunnen demonstreren. Dit is essentieel voor de duurzame groei van de hele productieketting, en om producten te blijven aanbieden die voldoen aan de verwachtingen van klanten,” zei Fat Retailing topman Tadashi Yanai in het persbericht. “Door ons gezamenlijke project met UN Women willen we voor alle vrouwen binnen ons bedrijf een comfortabele omgeving creëren, die een actieve rol in de maatschappij stimuleert.”
Voor deze samenwerking is door Fast Retailing 1,6 miljoen dollar opzij gezet over een periode van twee jaar. Er wordt binnen dit kader een programma opgezet voor vrouwelijke werknemers in kledingfabrieken in Azië, waar het grootste deel van de productie van Fast Retailing plaatsvindt. In het eerste jaar zal het project zich richten op fabrieken in Bangladesh, China en Vietnam. Er zal aandacht worden besteed aan veilige en beveiligde werkomstandigheden, het aanleren van nieuwe vaardigheden op het gebied van automatiseringstechnologie en de ondersteuning van alle vrouwen en meisjes. Ook omvat de samenwerking een management traineeprogramma om de diversiteit binnen Fast Retailing te stimuleren.
”De meerderheid van de werknemers in de kledingsector zijn vrouwen, maar te vaak zijn ze onderbedeeld in minder betalende banen die weinig kans op vooruitgang bieden. Deze nieuwe samenwerking met Fast Retailing is een kans om dat te veranderen,” aldus UN Women Executive Director Phumzile Mlambo-Ngcuka.
Beeld: Fast Retailing/UN Women