• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mogelijk verbod op brandbare kleding

Mogelijk verbod op brandbare kleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Voedsel en Waren Autoriteit heeft de overheid geadviseerd om kleding die binnen tien seconden in brand vliegt, te verbieden. Ook pleit de raad voor een waarschuwingslabel waarop staat wanneer de kleding kan smelten. Deze adviezen komen voort uit een onderzoek dat de Autoriteit instelde in opdracht van toenmalig minister Borst naar aanleiding van de brand in Volendam in januari 2001. Het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Sport overweegt namelijk een Warenwetbesluit in te stellen om de meest brandbare stoffen uit te sluiten voor gebruik in kleding.

Nog steeds belanden jaarlijks ongeveer honderd mensen in het ziekenhuis nadat hun kleding vlam heeft gevat. De wonden die een dergelijke brand veroorzaakt zijn meestal zwaar: zes tot acht van de slachtoffers overlijden aan de verwondingen. De overheid is daarom van mening dat er nieuwe regels moeten komen, die op alle kledingsoorten van toepassing zijn. Er bestaat namelijk wel al geruime tijd een vrijwillige afspraak met de kledingbranche, het Convenant Nachtkleding, maar deze heeft op een groot deel van de kleding geen betrekking.

De vraag is, of de branche met de nieuw in te stellen regels akkoord kan gaan. De Raad Nederlandse Detailhandel maakt zich in ieder geval ernstig zorgen om het advies. Een dergelijk verbod zou namelijk tot handelsbelemmering kunnen leiden, omdat de regel in andere landen níet van toepassing is. Kleding zou speciaal voor de Nederlandse markt getest moeten worden, wat deze duurder zou maken. Daar de Nederlandse markt beperkt is, verwacht de raad dat de producenten die extra kosten niet altijd kunnen terugverdienen.

Als de plannen worden uitgevoerd zou Nederland volgens de RVD daarom een "eiland in Europa" kunnen worden. Bovendien denkt de brancheorganisatie dat de strengere regels nauwelijks effect zullen hebben op het aantal brandslachtoffers. De RND ziet meer heil in een intensieve voorlichtingscampagne aan consumenten.

Zie voor de uitkomsten van het onderzoek: www.vwa.nl

Kleding