Morgan vernieuwt onder Nederlandse leiding
bezig met laden...
De wens om democratischer mode te maken en te werken voor een groot publiek lag ten grondslag aan de beslissing van de Nederlander Jack Mauritz (42) om te solliciteren bij het Franse modemerk Morgan. Sinds december 2006 is Mauritz artistiek directeur bij Morgan, waar hij zich niet alleen met de collecties, maar ook met de communicatie en marketing van het merk bezighoudt. Deze week was hij even in Nederland om de nieuwe wintercollectie te presenteren.
"Ik had mijn buik vol té dure mode," zegt Mauritz over zijn overstap naar Morgan. In de twintig jaar dat hij nu in Parijs woont heeft de ontwerper bij verschillende gerenommeerde modehuizen gewerkt, zoals Martin Margiela, Jean-Paul Gaultier, Sonia Rykiel en JC de Castelbajac. Na verloop van tijd ging hij zich steeds meer over de prijzen verbazen en hoe onbereikbaar die mode is. "Ik denk dat het met leeftijd te maken heeft," zegt hij. "Toen ik jong was kocht ik ook graag de duurste kleren, maar als je ouder wordt ga je je realiseren dat kleding niet alles is en andere dingen veel belangrijker zijn."
Morgan was een Frans instituut, maar het bedrijf zag zijn populariteit achteruit gaan. Er kwam een nieuwe directie en er werd gereorganiseerd. "Toen heb ik besloten om ze te benaderen," zegt Mauritz. En met succes. Als artistiek directeur heeft Mauritz de vrije hand gekregen. Hij wil terug naar de gloriedagen die Morgan in de jaren '90 beleefde. "Het merk moet weer trendsetter worden, maar ook toegankelijk en bereikbaar blijven." Mauritz heeft een eind gemaakt aan de fotoshoots met bekende sterren in de hoofdrol en de oorspronkelijke marketingcampagne met een verliefd stel - de slogan 'Mogan de toi' betekent 'gek van jou' - nieuw leven in geblazen. Op termijn wil Mauritz ook de winkels veranderen. "Die moeten warmte uitstralen, nu is het er te koud en te kil."
De Nederlander heeft een omslag bij de medewerkers teweeg gebracht en is met nieuwe producenten in zee gegaan. "Er zat geen verhaal in de collectie. Er werden bijvoorbeeld jasjes geproduceerd zonder passende broek erbij." Onder de nieuwe artistiek directeur heeft het merk weer een eigen gezicht gekregen met exclusieve prints en nieuwe modellen. Nu wordt een totaalplaatje gebracht met bijpassende accessoires. "Toen ik hoorde dat medewerksters de kleding zelf weer wilden bestellen, wist ik dat het goed zat."
Volgend najaar wil Mauritz nog een toplijn aan de collectie toevoegen met bijzondere stukken die duurder zijn om te produceren. "Een geborduurde trechcoat bijvoorbeeld, of een leren jasje zoals dat ook in de komende wintercollectie zit. Het wordt een soort perscollectie, die door een blad als Vogue kan worden opgepikt." Op die manier wil Morgan een nieuwe doelgroep aanboren, die normaal in veel duurdere winkels koopt. "Het is een trend dat mensen designer mode mixen met kleding uit goedkopere winkels, straks kan men voor beide bij Morgan terecht."