• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • MS Mode: “Plussize mode is de nieuwe standaard”

MS Mode: “Plussize mode is de nieuwe standaard”

Door Céline Vautard

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |INTERVIEW

Het Nederlandse merk MS Mode is inmiddels een begrip in het Nederlandse straatbeeld. Maar het merk heeft een nieuwe stap gezet: voor het eerst showde MS Mode tijdens de Pulp Fashion Week in Parijs. FashionUnited sprak met CEO en sales director Machiel Lagerweij over de show en de geschiedenis van het merk.

Hoe is MS Mode begonnen?

“De roots van ons bedrijf liggen in de jaren vijftig, op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Daar verkocht Max Abraham damesmantels. Zijn kraam was zo populair dat hij zijn eigen winkel opende in Rotterdam, dat was in 1964. Deze kreeg de naam ‘De Mantelspecialist'. Daar was de klant koning. Er werden hoge kwaliteit jassen verkocht tegen een goede prijs. Een winnende formule, waarbij de collectie van een eenvoudige jas al snel uitbreidde naar een volledige vrouwencollectie. Het internationale succes kon niet uitblijven. In 1976 werd de eerste winkel geopend in België, gevolgd door Duitsland in 1983, Frankrijk en Luxemburg in 1990 en Spanje in 2003.”

Inmiddels is plussize mode heel gewoon. Wat is de positie van MS Mode in deze markt?

“Plussize mode wordt steeds meer gewaardeerd. Onze collecties beginnen bij maat 40 en gaan tot maat 54. Een gepubliceerd onderzoek in Groot-Brittannië toont aan dat er in 2015 zo’n 7,4 miljard euro wordt uitgegeven in deze markt. Wat ooit een niche was binnen de mode-industrie, heeft zich nu ontwikkeld tot een nieuwe standaard. Steeds meer modemerken ontwikkelen speciale collecties voor deze markt. Een van de tops uit de sportcollectie -waar topmodel Ashley Graham het gezicht van was- heeft op tal van covers van modebladen gestaan.”

Voor het eerst is MS Mode te zien op de Pulp Fashion Week. Waarom nemen jullie deel aan dit evenement?

“Pulp Fashion Week in Parijs is hét fashion event voor maat 40 tot en met 56. Frankrijk is voor ons een belangrijke markt en dit evenement biedt een geweldige kans om ons merk en de nieuwste collecties -die toegewijd zijn aan de plussize markt- te presenteren. ”

Hoe is de eerste show gegaan?

“De opkomst was indrukwekkend, en heeft ons in Frankrijk écht op de kaart gezet – precies wat ons doel was. Met onze campagne #curvepower benadrukken wij dat iedere curvy vrouw trots mag zijn op haar rondingen en lichaam en er was geen betere manier om dit te showen. Ook voor persrelaties die niet direct plussize op de redactionele kalender hebben staan was het een aangename verrassing.”

Welke items zijn kenmerkend voor MS Mode?

“De producten die het meest in onze flagshipstore te vinden zijn, zijn ongetwijfeld jurken, tops en denim. Ik moet opmerken dat we toegewijde sponsorships hebben voor iedere maat. De modellen voor jeans en jurken zijn perfect gesneden en we hebben voor ieder lichaamstype het juiste model. Daarnaast staan we bekend om de grote selectie van modellen, prints en verschillende materialen.”

Is er nog laatste nieuws over MS Mode dat je met ons kunt delen?

“We hebben afgelopen jaar een Party Wear collectie opgezet. Daarnaast hebben we in maart onze Active Wear collectie gelanceerd, waarbij we een sportlijn brengen waar vrouwen met een maatje meer in kunnen sporten. Het succes was dusdanig dat alle items binnen een week waren uitverkocht.

Hoeveel winkels heeft MS Mode nu?

“We hebben nu 389 winkels in 6 landen. Er zijn 136 winkels in Frankrijk, 130 in Nederland, 53 in België, 38 in Duitsland en 32 in Spanje. Daarnaast hebben we ook 6 webwinkels.”

Tekst: Céline Vautard voor Fashionunited.fr. Vertaling en bewerking: Anne Buis

Werken bij MS Mode in Nederland? Klik hier voor de vacatures.

Werken bij MS Mode in België? Klik hier voor de vacatures.

Beeld: Facebook MS Mode


MS Mode