Muji breidt uit in Duitsland
bezig met laden...
In Berlijn opent deze week een winkel van het Japanse lifestyle-bedrijf Muji. V rijdag zal het winkelbedrijf voor het eerst zijn deuren openen en de inwoners van de hoofdstad toegang geven tot "de wereld van het puristische en tijdloos functionele design." De nieuwe Muji-winkel zal op het gerenommeerde adres Hackesche Markt 1 op een verkoopoppervlak van 430 vierkante meter over twee etages beschikken. Na München en Düsseldorf is het filiaal in Berlijn het derde in Duitsland. Ondanks verschillen in grootte en omgeving moet het interieurdesign van de drie winkels uit hetzelfde hout gesneden zijn en door eenvoud de blik van de klanten geheel naar het wezenlijke leiden: het assortiment van de eigen firma. Dit omvat het hele palet van kantoorartikelen, keukenbenodigdheden en accessoires tot aan elektrische apparatuur en kleding. Alle artikelen moeten bovendien aan het principe "mujirushi ryohin" (afgekort: Muji) voldoen, hetgeen zoiets betekent als "kwaliteitsproducten zonder label," aldus het bedrijf. Een filosofie waaraan Muji consequent vasthoudt en die over de hele wereld al vele fans heeft verworven. Een soort Hema dus. Bovendien zijn Muji-producten al onderscheiden met de begeerde designerprijs "iF-Award" van het instituut voor industrieel ontwerp in Hannover.
De nieuwe Muji-store in Berlijn is naar de overtuiging van het management van de firma een nieuwe mijlpaal in de succesgeschiedenis van het Japanse lifestyle-bedrijf. Het label bezit over de hele wereld op dit moment in totaal 416 winkels, waarvan vele in de beste wijken van metropolen als New York, Milaan, Stockholm en Londen zijn gevestigd. Nog dit jaar zullen ook Rome, Istanboel en Madrid tot Muji-steden worden gemaakt.
Sinds 2005 is Muji in Duitsland actief: de winkels in Düsseldorf, met een verkoopoppervlak van 550 vierkante meter, en in München - met 700 vierkante meter zelfs de grootste Europese Muji-lifestyle-store -worden volgens het bedrijf steeds populairder. Over het nieuwe Berlijnse filiaal: "Wij zijn bijzonder blij dat we de Muji-successtory nu ook op een prominente locatie in de Duitse hoofdstad kunnen voortzetten, want ons is heel vaak de vraag gesteld, wanneer Muji eindelijk naar Berlijn komt," aldus Akihiro Kamogari, manager voor Duitsland van het bedrijf, en hij juicht: "Wij zijn ervan overtuigd, dat wij de Berlijners met Muji een nieuwe, attractieve lifestyle-wereld kunnen bieden en zullen de Muji-fans natuurlijk tijdens de eerste verkoopdagen met bijzondere aanbiedingen verrassen." Hoe die eruit zien en of er voor de op het gebied van design verwende Berlijners, een extra bijzonder productenassortiment zal komen, is tot nu toe nog niet bekendgemaakt.