• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nanna van Blaaderen: ‘Woolmark Prize is een gouden kans’

Nanna van Blaaderen: ‘Woolmark Prize is een gouden kans’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Vorige week sleepte Nanna van Blaaderen de nominatie voor de Woolmark Prize in de categorie womenswear in de wacht. De telefoon stond dan ook roodgloeiend. Maar nu was er eindelijk tijd om met FashionUnited te spreken over haar nominatie. De ontwerpster, die van haar liefde voor de natuur en bijzondere textielconcepten haar werk heeft gemaakt, bevindt zich tijdens het gesprek -niet verwonderlijk- in haar zonnige achtertuin, waar ze de laatste hand legt aan haar nieuwe collectie.

Gefeliciteerd met je nominatie! Hoe voelt het om mee te dingen naar zo’n grote prijs?
“Het is een hele grote eer. Ik ben in 2008 afgestudeerd in de richting Modevormgeving /Forecast aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en de droom was er toen al. Ik heb heel hard gewerkt om hier te komen.”

Hoe ben je zover gekomen sinds je afstuderen?
“Sinds mijn afstuderen heb ik freelance klussen gedaan, bij verschillende modehuizen zoals Maison Martin Margiela, en ik deed ook bruidscouture. Ik zat al langer na te denken over hoe ik mijn passie voor design kon verenigen met mijn liefde voor dier en natuur. Ik streefde er naar om een duurzaam label op te richten dat niet alleen hoogwaardig elegant design zou creëren, maar dat ook iets kan bijdragen aan onze leefomgeving. Vier jaar geleden ben ik begonnen met mijn eigen bedrijf; ik heb mensen om me heen verzameld en fabrieken gezocht die mijn textiel konden produceren. In dezelfde periode kreeg ik de opdracht van het Textielmuseum in Tilburg om verschillende ontwerpen te maken voor de museumcollectie. Dat was geweldig; in het Textiellab kreeg ik de mogelijkheid om kostbare en arbeidsintensieve research te doen naar techniek en stoffen, en concepten te ontwikkelen in gebreide textiel en knitwear, zoals natuurlijke gebreide alternatieven voor bont.”

Sinds 2012 werk je al samen met The Woolmark Company. Hoe hangt dat samen met je nominatie?
“Ik ken de Nederlandse vertegenwoordiger van Woolmark al een aantal jaar. The Woolmark Company is een enorme steun geweest de afgelopen jaren; ze hebben me gesponsord voor collecties in Parijs en ik heb ook vaak meegedaan met Wolweek. Maar de nominatie van de Woolmark Prize staat daar volledig los van.”

Hoe hoorde je dat je genomineerd was?
“Ik hoorde het in de zomer al. Het is de perfecte timing. Ik ben nu vier jaar verder met mijn bedrijf en ik heb mijn bedrijf kunnen ontwikkelen tot een mode- en lifestylemerk, waarbij ik naast mode ook dekens, kussens en vloerkleden ontwerp. Het duurt lang voordat je een concept is uitgewerkt tot product. Na vier jaar product- en collectieontwikkeling zijn we klaar voor grotere stappen vanuit mijn showroom in Amsterdam, naast het bedienen van mijn groep private clients. De nominatie is een gouden kans en komt op het moment dat ik ook klaar ben voor de internationale markt.”

Je staat bekend om je liefde voor natuur en bijzondere textielconcepten. Wat is je missie?
“Als kind had ik al heel sterk het gevoel dat ik met mijn handen wilde werken; iets met mooie dingen, stoffen of knutselen. En ik had een grote liefde voor dieren en natuur. Ik heb getwijfeld of ik bij het Wereldnatuurfonds of bij Greenpeace zou gaan werken, maar het werd de academie. Mode en textiel liggen me heel erg, daarnaast ben ik gefascineerd door breien. Mijn grote inspiratiebronnen zijn de natuur en dieren, zo heb ik bijvoorbeeld alternatieve bontsoorten van verschillende soorten wol gebreid en een 3D-concept in textiel ontwikkeld, gebaseerd op dierenhuiden en vachten. Ik wil laten zien hoe mooi de natuur is. De modewereld kan niet zonder schoonheid, maar ik wil ook graag iets bijdragen aan onze leefomgeving met mijn werk. Als ik genoeg opbrengsten uit mijn bedrijf haal, wil ik in de toekomst een deel schenken aan natuurorganisaties.”

Hoe belangrijk is wol in je werk?
“Wol is een mooi materiaal; het is zacht, flexibel, comfortabel en heel organisch. Het komt de behoefte van de menselijke huid tegemoet. Zo reguleert het vocht en lichaamswarmte, en voelt het zacht aan op de huid. Het mooie van wol is dat je het materiaal het hele jaar door kan dragen. Dunne wol is bijvoorbeeld ideaal in de zomer, denk maar aan nomaden die het dragen om koel te blijven in de woestijn. Enerzijds is wol zo oud als de wereld; het wordt over de hele wereld gedragen en ook de technieken zijn eeuwenoud. Anderzijds is wol zeer innovatiegevoelig vanwege allerlei ontwikkelingen in de industrie.”

Voor de Europese regiofinale moet je een merino wollen capsule collectie maken bestaande uit zes ontwerpschetsen. Een daarvan maak je ook in stof. Wat kan je vertellen over je concept?
“Ik kan zeggen dat het concept al helemaal is uitgewerkt. Ik was er al mee bezig. Het materiaal en de kleuren zijn al gekozen en ik weet waar het over gaat. Maar meer ga ik er nog niet over zeggen.”

Op 13 juli presenteer je je capsule collectie in Antwerpen aan de jury. Wat verwacht je daarvan?
“Ik moet zorgen dat ik er echt ‘sta’ en gewoon mezelf zijn. Natuurlijk wil ik uitgerust en voorbereid zijn, en ik wil laten zien dat ik echt achter mijn werk sta. Ik hoop op een goede sfeer, waarin de jury ontvankelijk is en echt kijkt naar je werk.”

Wat weet je van je concurrenten?
“Ik heb er bewust niet naar gekeken, ik wil niet vergelijken. Zo lees ik bijvoorbeeld zelden modemagazines, dat vertroebelt het beeld. Ik kijk liever naar een mooie natuurserie die me inspireert.”

De Europese winnaar krijgt een bedrag van 50.000 Australische dollar. De winnaar van de Woolmark Prize wereldwijd krijgt nog eens 100.000 dollar extra en zijn collectie komt bij internationale retailers. Heb je je al voorgesteld hoe dat zou zijn, als jij zou winnen?
“Jazeker. Het lijkt me fantastisch, maar je moet er zakelijk wel klaar voor zijn. Ik heb voorbereidingen getroffen bij de fabrieken en ook het atelier staat klaar om een grote productie aan te kunnen. Maar een prijs als deze was nooit het hoogste doel, hoor.”

Wat is dan het hoogste doel?
“Voor mij gaat het erom dat ik ontwerpen kan realiseren die de vragen beantwoorden van de hedendaagse vrouw, en van mezelf, en dat ik deze mag delen. Coco Chanel had een duidelijk doel; de vrouw verlossen van het korset en bewegingsvrijheid geven in haar kleding. Dat was de boodschap van een generatie. Het gaat mij niet om naamsbekendheid, maar om het creëren van ontwerpen die tegemoet komen aan het veeleisende, extreem snelle en mobiele leven, waarin vrouwen nu leven. We moeten alles tegelijkertijd kunnen doen en zijn voortdurend onderweg. Het is daarom extra belangrijk om kleding te dragen die comfortabel, elegant, zacht en van hoge kwaliteit is, zodat je je veilig en mooi voelt, waar dan ook. Ik hoop met mijn ontwerpen een stukje zachtheid te geven.”

Foto’s: Pablo Delfos
Model: Romy (Wilma Wakker Models)

Nanna van Blaaderen
Woolmark Prize