Nederlandse BOTTER kanshebber voor LVMH Prize 2018

LVMH heeft de shortlist bekendgemaakt van de 2018 Prize voor jonge modeontwerpers.Één van de kanshebbers dit jaar is het in Antwerpen gevestigde label BOTTER van de Nederlandse ontwerpers Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh. LVMH ontving voor deze jaargang 1300 aanmeldingen uit 90 landen, zo laat het Franse modeconcern weten in een persbericht.

Uit alle aanmeldingen werden twintig ontwerpers geselecteerd, die op 1 en 2 maart tijdens een presentatie voor een vakjury in Parijs mogen uitmaken welke acht de uiteindelijke finale halen. De vakjury bestaat dit jaar onder meer uit Haider Ackermann, J.W. Anderson, Marc Jacobs en Karl Lagerfeld. De LVMH-prijs dient als springplank voor jong ontwerptalent, daar waar de winnaar 300.000 euro ontvangt, tezamen met een mentorprogramma van een jaar. In dat jaar wordt de winnaar intensief begeleid door een team van LVMH, met als doel het verder ontwikkelen van het merk van de winnende ontwerper. De uitreiking van de prijs vindt plaats in juni.

Onder de genomineerden bevindt zich het label BOTTER van Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh. Rushemy Botter studeerde vorig jaar af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en wist tijdens de laatste editie van de Belgian Fashion Awards in november vijf prijzen in de wacht te slepen voor zijn afstudeercollectie. Onder de naam ‘Fish or fight’ zette hij in juni een kleurrijke mannencollectie neer die verwijst naar z’n Antilliaanse roots en waarbij wat activisme niet werd geschuwd. Lisi Herrebrugh studeerde cum laude af aan het AMFI en showde haar collectie voor de Lichting in 2014. De jonge ontwerpers debuteerden reeds op de modeweken van New York en Amsterdam.

Andere bekende kanshebbers voor de prijs zijn onder andere A-COLD-WALL van de Britse ontwerper Samuel Ross, GmBH van Serhat Isik en Benjamin Alexander Huseby en het Amerikaanse Eckhaus Latta.

“Ieder jaar raken steeds meer jonge ontwerpers van over de hele wereld geïnspireerd door de prijs,” aldus Delphine Arnault, dochter van CEO Bernard Arnault en voorzitter van de jury, in het persbericht. “Womenswear is wederom bijzonder goed vertegenwoordigd, naast herenkleding. Gender-neutrale mode, al aanwezig in eerdere edities, heeft veel terrein gewonnen, wat bewijst dat de prijs de recente evoluties in de mode reflecteert.”

Beeld: LVMH

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN