• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nederlandse consument hecht waarde aan prijs en winkelervaring

Nederlandse consument hecht waarde aan prijs en winkelervaring

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks een lichte opleving van de economie blijft de Nederlandse consument prijsbewust. Een groot deel van het winkelend publiek koopt alleen het noodzakelijke. Toch is niet de prijs, maar een prettige winkelervaring de belangrijkste factor die de keuze van een winkel bepaalt. Dat concludeert onderzoeksbureau Nielsen in de jaarlijkse Shopper Trends enquête.

Volgens Nielsen bestaat en groot deel van de Nederlandse consumenten, namelijk 30 procent, uit ‘zuinige, bewuste budgeteerders’, mensen die alleen iets kopen wanneer het nodig is en past binnen het budget. Zo’n 52 procent van de consumenten gaf aan de prijzen van bepaalde producten uit het hoofd te kennen.

Nederlandse consumenten verschillen in deze houding sterk met de rest van de wereld. Hier is ruim de helft, namelijk 55 procent, van de klanten een ‘enthousiaste en frequente koper’. Met uitzondering van Nederland, voeren volgens het onderzoeksbureau ‘gezonde en enthousiaste bewuste kopers’ de boventoon in de rest van Europa.

Hoewel prijs in Nederland een belangrijke factor is, hechten consumenten steeds meer waarde aan winkelervaring. Een prettige winkelervaring is zelfs de belangrijkste factor bij de keuze voor een bepaalde winkel. In 2014 stond dit nog op de derde plaats in de lijst. Op de tweede plaats stond ‘een prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek, zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’ stond onderaan in de top drie. Volgens Nielsen hechten consumenten veel waarde aan het winkelen zelf, zolang de ervaring maar iets te bieden heeft.

winkelervaring