Nederlandse kledingmerken scoren slecht op duurzaamheid
bezig met laden...
De Nederlandse modemerken nemen duurzaamheid en arbeidsomstandigheden nog te weinig serieus. Dat zeggen organisaties Rank a Brand en Schone Kleren Campagne, die onderzoek deden naar de duurzaamheid van merken in Nederland.
Voor het onderzoek werden maar liefst 100 merken onder de loep genomen, in verschillende sectoren zoals jeans, modeketens, casual kleding, kinderkleding en premium. De merken kregen een klassering op schaal van A (‘Topmerk’) tot E (‘Hand nog even op de knip’).
Goed brachten de merken het er echter niet vanaf: zeker 80 procent van de merken kreeg een E-label. Geen enkel merk werd met een A beoordeeld. Slechts twee merken -allebei jeansmerken- konden op een relatief positieve beoordeling rekenen, namelijk Kings of Indigo en Kuyichi, en zij kregen een B-notering (‘Goed op weg’). “Beide merken danken hun goede score aan het hebben van een behoorlijk klimaatbeleid, veelvuldig gebruik van milieuvriendelijkere materialen en het werken aan betere arbeidsomstandigheden,” stellen de organisaties. “Dit laatste heeft mede te maken met het feit dat Kings of Indigo en Kuyichi lid zijn van de Fair Wear Foundation. Kuyichi is bovendien lid van Made-By. Deze organisaties zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke materialen.”
Denimmerken doen het overigens wel het beste. Naast Kings of Indigo en Kuyichi in de B-klassering eindigen Mud Jeans en G-Star Raw allebei in de C-klasse (‘Redelijk op weg, kan beter’).
Van de 100 onderzochte merken kregen 17 merken een D-label (‘Eerste mijlpalen bereikt, moet beter’), waaronder Zeeman, American Today, Hema, Coolcat, Hunkemöller, We Fashion en Bristol. “Deze merken laten een begin zien in het meenemen van duurzaamheid in de bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren,” stellen Rank a Brand en Schone Kleren Campagne.
Het overgrote deel van de merken uit het onderzoek kwam er slecht vanaf en kreeg een E, de laagste klassering. Rank a Brand en Schone Kleren Campagne: “Dat houdt in dat merken duurzaamheid niet of nauwelijks van belang achten en hier dus ook te weinig over communiceren.” Onder andere V&D, Bijenkorf, Action, Scapino, Wibra, Scotch & Soda, Steps en Wibra kregen dit label.
Voor het onderzoek zijn de hoofdonderwerpen klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden bekeken. Opvallend is dat gemiddeld de meeste punten behaald worden bij arbeidsomstandigheden. “Dit kan te maken hebben met de grote aandacht die hier recent voor is geweest na instorting van de fabriek Rana Plaza in Bangladesh,” lichten de organisaties toe. “Toch zijn dit vooralsnog vooral verbeteringen op het gebied van beleid en losse projecten. Concrete resultaten, zoals het uitbetalen van een leefbaar loon en grondige, onafhankelijke controles van fabrieken, blijven nog te vaak uit.”