"Netwerken doe je met je hart"
bezig met laden...
Het thema van het Water & Wine congres van FashionUnited was dit jaar 'It's all in your network' Het thema kreeg vorm met acht sprekers, die verspreid over de dag hun verhaal deden. In de ochtendsessie beet Jean Pierre Raes, COO van Gsus, het spits af met zijn visie op marketingcampagnes, gevolgd door Georgette Schlick, Directeur PartnersIP Profit, die het belang van een goed netwerk benadrukte en aanwijzingen gaf voor hoe dat op te bouwen. Volgens modeontwerper Hans Ubbink, die de ochtendsessie afsloot, is netwerken niet zo'n ingewikkeld verhaal: "Netwerken doe je vanuit je hart. Als je je gevoel volgt, ontmoet je vanzelf de juiste mensen."
's Middags presenteerde Lectra het nieuwe softwareprogramma PLM, dat bedrijven in de modebranche helpt zaken beter te organiseren, door onderlinge communicatie in het bedrijf beter te structureren. Bert Keizer, Vice President Retail bij Cap Gemini, verraste het publiek met de resultaten van het onderzoek 'Reconnect the Consumer' dat hij een week geleden afsloot. Daaruit bleek onder meer dat voor consumenten het belang van de winkel met zes procent is toegenomen. "Veel consumenten winkelen nog onbewust, dus zonder te weten waarom. Retailers kunnen ze uit die staat halen door van winkelen een belevenis te maken," aldus Keizer.
Fons Cohen, directeur van Imps & Elfs, vertelde vervolgens wat het voor zijn bedrijf inhoudt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Voor een luchtige noot zorgde aan het einde van de dag Floris van Bommel die de omslag bij het schoenenmerk van klassiek naar modern beschreef in gezellige, eerlijke anekdotes: "We wilden een voornaam aan ons merk toevoegen om er een nieuw merk mee te creëeren - dat was Armani ten slotte ook gelukt met Giorgio Armani- maar de naam van mijn broer lag niet lekker op de tong, dus werd het die van mij." Retailer Harry Bijl gaf als afsluiting een introductie over Platformketendigitalisering. Dagvoorzitter Rick van Rijthoven, kon de inhoud van het congres waarderen: "Ik vond het vooral verrassend om te ontdekken dat er onderzoeken zijn die de dingen bevestigen die ik vaak op gevoel doe," aldus de directeur van de Modefabriek.