Nieuw maanjaar: Modemerken maken zich klaar voor het ‘Jaar van de Draak’
bezig met laden...
Nu het Jaar van de Draak voor de deur staat, vertrouwen luxe- en premiummerken van over de hele wereld op gespecialiseerde nieuwe maanjaarcollecties om de gewenste consument aan te trekken. Naast de exclusieve lijnen voorzien dergelijke merken consumenten ook van opvallende campagnes, elk ontworpen om de feestdag en de diep historische tradities ervan te omvatten. Voorafgaand aan de gelegenheid, die op 10 februari zal plaatsvinden, heeft FashionUnited een aantal van de meest opvallende campagnes en collecties voor dit jaar op een rij gezet.
Lunar New Year, oftewel het nieuwe maanjaar, wordt in diverse culturen gevierd. Elk land en elke cultuur heeft de eigen gewoontes rondom de viering en vieren het soms zelfs op andere dagen. Een van de bekendste vieringen hiervan vindt plaats in China waardoor vaak de term 'Chinees nieuwjaar' wordt gebruikt in plaats van een nieuw maanjaar. FashionUnited heeft gekozen de term 'nieuw maanjaar' in dit artikel te gebruiken om inclusiviteit te bevorderen.
Barbour
De Britse specialist in bovenkleding Barbour doet mee aan de race van het nieuwe maanjaar met een zesdelige collectie die de Chinese tradities eer aandoet. Een geruit overhemd, sweatshirt, pet en sjaal maken deel uit van de collectie, evenals twee klassieke Barbour ontwerpen - de wax jas en de jas met ruitjesvulling, beide met een speciaal label in de voering geborduurd. De kern van de collectie wordt gevormd door een felrode tint, die volgens het merk is gekozen als statement kleur om succes en geluk te symboliseren.
Boss
Voor zijn eigen feestcollectie werkte Boss samen met romanschrijver en kalligraaf Feng Tang aan een capsule met drakenthema, geïnspireerd op de Chinese kalligrafie. Inspiratie uit de karakters en patronen van de kunstvorm is overal in de lijn terug te vinden, terwijl de symbolische draak als belangrijkste motief centraal staat. Zowel heren- als dameskleding maken de collectie compleet, waarbij de kenmerkende collegiale stijl en genderneutrale klassiekers van het merk worden gecombineerd met een esthetiek die een Chinese feestelijke sfeer wil uitstralen.
Burberry
In overeenstemming met de kenmerkende codes van het merk richt Burberry’s Lunar New Year-collectie zich op Britse garderobe-archetypen, met kenmerken als pied-de-poule-ruiten en rozenprints met een vernieuwde twist die aansluit bij de feestelijke periode. De looks werden tentoongesteld in een speciale campagne die is opgenomen in Chengdu en waarin de ambassadeurs van het merk, Tang Wei en Chen Kun, naast andere modellen en invloedrijke figuren te zien zijn.
MCM x Bape
In wat nu de tweede samenwerking van het duo is, kwamen het Duitse luxelabel MCM en het Japanse streetwearmerk A Bathing Ape (Bape) samen in een capsule voor het nieuwe maanjaar. De stukken combineren de herkenbare motieven van Bape met het kenmerkende Visetos-monogram van MCM, wat resulteert in een selectie van co-branded producten die een speelse kijk op grafische toepassingen willen bieden. Daartoe behoren een Shark Hoodie, rugzak, heuptas, buideltas en draagtas, die naast andere MCM-silhouetten zitten, elk opnieuw ontworpen met Bape's eigen streetwear-twist.
Tommy Hilfiger x Clot
Tommy Hilfiger was ook voorstander van samenwerking voor zijn eigen seizoenscollectie, waarbij hij samenwerkte met Clot aan een lijn ter ere van het twintigste jubileum van het streetwear-label. Geïnspireerd door de Chinese jeugdcultuur werkte het duo samen aan 23 ‘gewaagde nieuwe klassiekers’, waarbij Hilfiger-archiefstukken werden verjongd in wat leek op een ‘East-meets-West-gevoel'. Tot het aanbod behoren een omkeerbare bomberjas, trainingspak, rugbyshirt en ronde hals, elk versierd met drakenprints en andere co-branded monogrammen die het gevoel van samenwerking verder versterken.
Self-portrait
Han Chong's merk Self-portrait was een ander merk dat dit jaar een speciale Jaar van de Draak-special lanceerde, waarbij een cast van bekende vrouwen werd gecast – namelijk het Maleisische model Ling Tan en actrice Carina Lau – om de campagne te leiden, opgenomen in Shanghai door Leslie Zhang, die jarenlang samenwerkte met het merk. Net als de bijbehorende nieuwe maanjaarcollectie van het merk, putten de beelden uit de jaarlijkse traditie van het delen van rituelen, waarbij hulde wordt gebracht aan de feestdag met looks die zijn geïnspireerd op de cheongsam – een traditionele Chinese jurk.
Fendi x Pokémon x Fragment
Het Italiaanse modemerk Fendi werkte samen met gamefranchise Pokémon en Hiroshi Fujiwara's streetwear-label Fragment aan een feestelijke collectie kleding, tassen en accessoires. De sterren van de collectie waren toepasselijk drakenachtige Pokémons, waaronder ‘Dragonair’, ‘Dratini’ en ‘Dragonite’, die elk op verschillende basisstukken voorkomen, zoals onder andere Fendi’s iconische Peekaboo- en Baguette-tassen.
Miu Miu
Gelijktijdig met de release van de vierde Upcycled-collectie heeft Miu Miu een begeleidende campagne onthuld om zowel de capsule te introduceren als het naderende nieuwe maanjaar te vieren. Daarin zijn stukken uit de circulaire ‘Denim and Patch’ tassencollectie te zien naast poloshirts, vesten en kasjmier slips, met bijzondere nadruk op upcycled jeans. Het is ook de eerste collectie met tassen in het upcycled-aanbod, waarbij de Miu Miu Upcycled Patch-tas, gemaakt van ‘leerresten’ uit de ontwerpen van het merk, als kernproduct bestaat.
Prada
Net als zijn zustermerk begon Prada ook met het opzetten van een speciale nieuwjaarscampagne. Daarvoor legt een reeks portretten die de essentie van de arthouse-cinema uitbeelden een aantal opmerkelijke Chinese figuren vast, waaronder supermodel en actrice Du Jaun, en het gezicht van Yang Fudongs film First Spring, Zhao Lei. De talenten worden getoond te midden van een hedendaagse Chinese culturele scène die zich afspeelt in de residentie Prada Rong Zhai, beide met een selectie exclusieve confectiekleding en accessoires voor heren en dames, waarvan sommige het circulaire Re-Nylon-concept van het merk bevatten.
Mulberry
Samen met de Libanese ontwerper Mire Mikati vierde Mulberry het Jaar van de Draak met een capsulecollectie tassen, confectiekleding en accessoires die stuk voor stuk de ‘vreugdevolle geest’ van het seizoen weerspiegelen. Een drakenanimatie vormt de kern van de lijn en verschijnt als een motief naast een reeks heldere kwastjes, gevlochten bandjes en franjes. Tot de hoogtepunten behoren vernieuwde versies van Mulberry's Clovelly Tote en Mini Tote, evenals de kenmerkende Antony-messenger.
Valentino
Het luxe modelabel Valentino legde een bijzondere nadruk op de belangrijkste tint van het huis, ‘Rosso Valentino’, en lanceerde zijn eigen nieuwjaarscollectie voor 2024 met een reeks met rood versierde kledingstukken die tot doel hebben de eerbied van het merk voor de lokale cultuur te verdiepen. Ambassadeurs Yang Yang en Yang Zi lopen voorop in de campagne en dragen elk een selectie uit de exclusieve collectie, waaronder een rood VLogo-jack, de Garavani VLogo Signature slingback, de VLogo Loco-minitas en One Stud-sneakers.
Bottega Veneta
Luxe merk Bottega Veneta kiest voor de campagne een korte film te lanceren met merk ambassadeur Shu Qi. De film genaamd ‘The first sunrise with you’ toont diverse groepen vrienden, familie en geliefden die uitkijken naar het komende jaar. Bij de film hoort een capsule collectie in rood en geel.
Moschino
Compleet volgens de uitgesproken stijl van Italiaans merk Moschino gaat het merk voor dit nieuwe maanjaar voor een capsule collectie met inspiratie uit een videogame. Op diverse items zijn de draken tweelingbroers Bub en Bob te zien, uit de game ‘ Bubble Bobble’. Ze verschijnen op zowel kleding als accessoires. “De Moschino nieuwjaar collectie viert de voorspoed van geluk en en het geluk in het komende jaar,” aldus het persbericht.
Tod’s
Italiaans luxe merk Tod’s liet zich vrij letterlijk inspireren door de draak en plaatste deze op diverse accessoires. Een drakenpatroon is gecombineerd met het Tod’s logo. “De collectie is perfect om de laatste koude dagen van de winter te overwinnen en de start van de lente te omarmen,” aldus het persbericht.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking door Caitlyn Terra.