• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuw rapport onthult alle nodige informatie over streetwear-markt

Nieuw rapport onthult alle nodige informatie over streetwear-markt

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|RAPPORT

Hypebeast, de online-publicatie die zich concentreert op streetwear, en PricewaterhouseCoopers (PwC) hebben de krachten gebundeld in een rapport dat een uitgebreid overzicht biedt van de streetwear-markt. De twee partijen hebben bijna 41.000 streetwear-consumenten van over de hele wereld ondervraagd om hun uitgavenpatronen en de bestverkochte producten in kaart te brengen. Ook interviewden zij experts zoals Rimowa topman Alexandre Arnault en StockX oprichter Josh Luber om inzicht te krijgen in de toekomst van de markt. Hun bevindingen werden onlangs gepubliceerd in een rapport, getiteld ‘Streetwear Impact Report’. FashionUnited deelt hieronder de belangrijkste conclusies:

De streetwear-consument wil ‘betaalbare exclusiviteit’

Ongeveer 70 procent van de respondenten rapporteerde een jaarinkomen van 40.000 dollar (ongeveer 36.000 euro) of minder, waardoor zij op zoek gaan naar een combinatie van betaalbaarheid en exclusiviteit. Het in New York gevestigde merk Supreme werd genoemd als perfect voorbeeld van dit model: hun T-shirts variëren in prijs van 38 dollar (34 euro) tot 48 dollar (43 euro), maar hun ‘drop’ retailmodel (het uitbrengen van producten in beperkte oplage bij een select aantal retaillocaties zonder al te veel vroegtijdige kennisgeving) creëert een gevoel schaarste en exclusiviteit.

Zelfs met een kleine begroting is 54 procent van de consumenten die deelnamen aan de enquête bereid om iedere maand tot 500 dollar (449 euro) uit te geven aan streetwear, waarbij de meeste respondenten (56 procent) gemiddeld 100-300 dollar per item uitgeven. Tot grote verbazing van de onderzoekers zijn degenen met het laagste inkomen bereid om tot vijf keer zoveel te besteden aan streetwear-items als aan andere items.

’Product drops’ blijven effectief

Het lijkt erop dat deze retailstrategie blijvend is, omdat meer dan de helft (54 procent) van de respondenten bereid is om in de rij te staan voor een ‘drop’. Van het totaal aantal respondenten zei 23 procent eventueel daartoe bereid te zijn, afhankelijk van hun enthousiasme voor een specifiek product.

Meest gewilde streetwear producten

Schoenen zijn verreweg de meest gewilde streetwear item; 62 procent van de respondenten kozen dit product als hetgeen zij het waarschijnlijkst zouden kopen, gevolgd door T-shirts en hoodies (30 procent). De retailers die door Hypebeast en PwC ondervraagd werden, bevestigden de trend: 72 procent van hen zei dat sneakers hun bestverkochte product waren, terwijl 58 procent dat over T-shirts en hoodies zei. De auteurs van het rapport adviseren retailers die nog geen schoenen verkopen om deze categorie snel nog aan hun assortiment toe te voegen.

Supreme, Nike en Bape zijn de drie meest populaire merken in de enquête van Hypebeast en PwC, gevolgd door Off-White. De auteurs van het rapport merkten op dat, met uitzondering van Off-White, deze merken al jaren bestaan: Supreme werd in 1994 opgericht, terwijl Nike sinds 1964 actief is. Ondanks dat het slechts zeven jaar jong is, dankt Off-White zijn populariteit aan de voormalige band van Virgil Abloh met rapper Kanye West, waardoor het merk een voorsprong kreeg. Streetwear-consumenten worden geleid door traditie, authenticiteit en merkhistorie, waardoor het moeilijk is voor nieuwe merken om een klantenbestand op te bouwen, ongeacht hoe stijlvol hun product is.

Streetwear stijliconen

Wie heeft invloed op de stijl van streetwear-consumenten? Zoals verwacht zeiden de meeste respondenten (80 procent) dat zij zich het meest lieten inspireren door hiphop- en rapsterren. Muziekartiesten werden gevolgd door hedendaagse kunstenaars (42 procent) en atleten (40 procent).

Naast celebrities zoeken streetwear-shoppers ook naar inspiratie op sociale media (88 procent), gevolgd door het straatbeeld (74 procent) en hun vrienden (52 procent). Digitale en gedrukte publicaties, zoals de opdrachtgever van het onderzoek, Hypebeast – werden door respectievelijk 47 procent en 16 procent van de respondenten genoemd.

Waar kopen consumenten streetwear

Hoewel liefhebbers van streetwear digitaal bijtijds zijn, kiest 53 procent van de ondervraagden toch nog voor fysieke winkels. E-commerce websites komen op de tweede plaats (42 procent).

Doorverkoopwebsites werden door 28 procent van de consumenten genoemd als voorkeurskanaal en komen dus op de derde plaats. Gezien ‘product drops’ een vals gevoel van schaarste creëren, komt het vaak voor dat liefhebbers van streetwear de gewilde producten doorverkopen om winst te maken – maar liefst 69 procent van de ondervraagden zei ruim 25 procent van hun streetwear-aanwinsten weer door te verkopen. De meeste respondenten (70 procent) zeiden dat zij maximaal een kwart van hun items via doorverkoop kopen; met andere woorden, een derde van alle ondervraagden koopt minstens een derde van hun items uitsluitend via de doorverkoopmarkt.

Retailers worden geadviseerd om Instagram goed in de gaten te houden: hoe meer Instagram zich manifesteert als e-commerce platform, des te meer consumenten het waarchijnlijk zullen gebruiken om streetwear te kopen, aldus Hypebeast en PwC.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Wendela van den Broek.

Beelden: Supreme Facebook, Jordan Facebook, via Boohoo Man, screenshots van de ‘Streetwear Impact Report’ door Hypebeast en PwC

HYPEBEAST
Nike
Off White
PRICEWATERHOUSECOOPERS
PWC
Streetwear
Supreme