Nieuw tassenmerk Zippa belooft hit te worden
bezig met laden...
Juweeltjes zijn het! De kleurrijke tassen van Nederlands jongste tassenmerk Zippa. In november 2002 ontving Evelien Hölsken de eerste zending van vijfhonderd tassen van de fabrikant en nu al zoemt de nieuwe merknaam door modeland. Waarom stort een jonge vrouw met een goede baan bij een ontwikkelingsorganisatie zich op de tassenbranche? In een grand café in de hoodstad vroeg FashionUnited het haar. "In 2001 heb ik vier maanden voor mijn werk door Azië gereisd en daar kennis gemaakt met de kralentassen", vertelt zij. "Bijna iedere vrouw daar, van China tot Indonesië, heeft zo'n tas en ik ben er spontaan verliefd op geworden."
Weer terug in Nederland liet Hölsken haar aanwinsten zien aan vrienden en familie en ontstond het plan om de tassen in eigen land te gaan verkopen. Hölsken: "Ik kreeg heel enthousiaste reacties op de tassen die ik meegenomen had. Voor de Nederlandse markt wilde ik andere patronen ontwikkelen en lichtere kleuren toepassen dan in Azië gebruikelijk is." Met dit plan in het hoofd begon de zoektocht naar een fabrikant voor de tassen. "Een succesvolle introductie staat of valt met de kwaliteit van je product", legt Hölsken uit. "Daarnaast is het maken van goede kralentassen een bijzonder arbeidsintensief proces, dat helemaal met de hand wordt uitgevoerd. Ieder minuscuul kraaltje moet goed en strak worden vastgezet. Bovendien worden de tassen helemaal van glazen kraaltjes gemaakt, wat een bijzonder kwetsbaar materiaal is." Een fabrikant die dat ook allemaal begreep vond Hölsken bijna een jaar later in West- Azië.
Met een goede vriendin die in de mode zit - "en een stuk creatiever is dan ik" - werden elf dessins uitgewerkt voor tassen in vier verschillende modellen. De Zippa-collectie bestaat uit drie lijnen; Zippa Classic, Zippa Cool en Zippa Evening. Voor de Zippa Cool-lijn zijn eigentijdse en creatieve dessins in aansprekende kleuren uitgebracht. Zippa Evening-tassen zijn wat kleiner en chic en de Classic-lijn is geïnspireerd op het klassieke Engelse ruitmotief. De kralentassen van Zippa zijn geheel gemaakt van glazen kralen en daardoor compact, stevig en zwaarder dan je zou verwachten. Dankzij de kraaltjes zijn de dessing zeer nauwkeurig vormgegeven en bovendien glinsteren de tassen je tegemoet.
Hölsken heeft voor ons gesprek een paar show-modellen meegenomen en drie vrouwen aan een naburig tafeltje werpen nieuwsgierige blikken op de kleine, maar kleurrijke expositie die in het grand café wordt uitgestald. Het is inderdaad moeilijk om je ogen ervan af te houden. Dergelijke spontane reacties maakten dat Hölsken al vroeg het vertrouwen kreeg dat haar tassen een hit zouden kunnen worden. "Ik werd op een gegeven moment in Haarlem zelfs door een jonge man aangesproken die wilde weten waar mijn tas vandaan kwam. Ik deed mijn verhaal uit de doeken, de man was enthousiast en wilde helpen. Toen bleek hij bij een groot reclamebureau te werken en heeft kosteloos willen helpen met de positionering van Zippa."
Zippa tassen zijn er voor de modebewuste vrouw die voorop loopt met trends, maar zich wel wil onderscheiden. Deze doelgroep zal vanaf volgende maand niet meer om het merk heen kunnen, want Zippa wordt opgenomen in modereportages van een aantal grote damesbladen. Bovendien zal het merk op televisie figureren in GTST aangezien de styliste van de soapserie sinds kort ook een fan is. Hölsken - die nog vier dagen per week bij haar oude werkgever werkt - gaat zich nu nog meer concentreren op het vinden van verkooppunten voor de tassen. "Zippa wordt al verkocht in winkels in Haarlem, Bloemendaal, Amsterdam, Leiden en Sneek", zegt zij. "En omdat ik het zonde vind om nee te verkopen aan mensen die ver buiten deze steden wonen, lever ik voorlopig ook direct aan consumenten die kunnen bestellen via de website."