Nieuwe look en strategie voor Comma
bezig met laden...
Duits damesmodemerk Comma heeft een nieuwe strategie ingeluid. Deze gaat gepaard met een nieuwe look waarbij het om kwaliteit en een luxe uitstraling gaat. Het label wordt tegenwoordig in het midden-hoog segment gepositioneerd. Het bedrijf spreekt hierbij van 'trading up'; zowel de kwaliteit van de collectie als de positionering ervan zullen worden opgeschroefd. Ook de prijs zal iets stijgen. Urs-Stefan Kinting, salesmanager van Comma, was in Amsterdam om de nieuwe collectie te presenteren en de strategie van het merk toe te lichten. ”In de Benelux zal de toepassing van de nieuwe strategie niet zo merkbaar zijn, aangezien het merk hier in het begin al in een hoger marktsegment werd gepositioneerd”, zei hij tijdens de presentatie van de nieuwe collectie in het Dylan Hotel aan de Keizersgracht. ”De veranderingen zullen vooral plaatsvinden in de Duitse en Oostenrijkse markt.” Het merk zal de komende twee jaar verdwijnen uit de s. Oliver winkels en er zullen zelfstandige monobrand Commawinkels worden geopend. In september zullen drie nieuwe filialen worden geopend in Maribor in Slovenië, in Hof en in Weiden. Ook het productieproces is aangepast. Aanvankelijk werd het merk grotendeels in het Verre Oosten geproduceerd, maar de productie is naar dichter bij huis verplaatst en de kleding wordt nu onder meer in Turkije gemaakt. Het proces gaat ook zeer snel, met een leveringstijd van vier tot acht weken. Met twaalf hoofdcollecties, vertikale artikelen (dit zijn de bestsellers in de collectie) en seizoensgebonden stukken is dit ook wel noodzakelijk. Comma richt zich op vrouwen tussen de 35 en 45 jaar. Het zijn vaak werkende vrouwen met een druk bestaan. Hierin wil het label hen bijstaan door een zo compleet mogelijk assortiment zakelijke en vrijetijdskleding te bieden. Kwa stijl vergelijkt het merk zichzelf met Boss Woman, Strenesse en ook Jil Sander. ”Met deze collectie zetten we een duidelijke look neer”, zei Kinting. ”Madeleine Noor, de bedrijfsleidster van Comma, is het gezicht van het merk. Zij is het creatieve brein en bepaalt wat in de collectie komt.” Verkoopprijzen liggen rond € 180,- tot € 300,- voor mantels en maximaal € 170,- voor een blazer.