Nike en Philips uit elkaar
bezig met laden...
Nike en Phillips hebben na drie jaar hun samenwerking beëindigd. Dat heeft de elektronicagigant meegedeeld. Wat tot het uiteengaan heeft geleid, is onduidelijk. "We willen ons op een breder assortiment richten", zo stelde een woordvoerster van Philips in De Telegraaf.
Philips komt in september met "producten voor de actieve mens" op de markt, zonder medewerking van Nike. Begin dit jaar maakte Philipsdirecteur R. Provoost bekend dat de samenwerking in 2003 goed was voor de verkoop van een miljoen producten. Hoeveel de gemeenschappelijk ontwikkelde artikelen de afgelopen jaren aan Philips' omzet hebben bijgedragen wordt niet openbaar gemaakt. Vooral cd- en mp3-spelers voor in de sportkleding zouden goed hebben verkocht, net als de voor lopers ontwikkelde afstands- en snelheidsmeters.
Het NRC meldde op basis van een ingewijde dat vooral het succes van Apple een rol heeft gespeeld voor beëindiging van de samenwerking. Dit bedrijf is met de iPod marktleider geworden op het gebied van draagbare mp3-spelers en deze kunnen ook probleemloos door hardlopers worden gedragen. Philips heeft meer allianties met bedrijven voor het gezamenlijk ontwikkelen van producten. Bekend is die met Douwe Egberts waarmee Philips het Senseo koffiezetapparaat verkoopt. Ook Dell en Unilever zijn partners van het elektronicaconcern.