• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nobody Has To Know lanceert denim collectie The Uncut

Nobody Has To Know lanceert denim collectie The Uncut

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Het Amsterdamse winkelconcept Nobody Has To Know timmert al sinds 2014 aan de weg. Inmiddels heeft het concept, naast twee eigen winkels en private label, een eerste premium denim collectie gemaakt: The Uncut. FashionUnited sprak met oprichtsters Hannah van Dijck en Jiske Snoeks over de nieuwe denimlijn en de toekomstplannen.

Wat is de visie van Nobody Has To Know?

“We hebben een maatschappelijke visie op de mode. Het hokjesdenken willen we doorbreken, we streven naar een tolerante en ruimdenkende samenleving waarin gelijkwaardigheid en respect voor individuele verschillen vanzelfsprekend zijn. Probeer jezelf en elkaar eens wat breder te zien; kijk naar wie je wilt zijn. We willen niet voorbij gaan aan het feit dat je ook wel hokjes nodig hebt om een identiteit te creëren, maar we willen het vanuit vrijheid en positiviteit benaderen, zonder dat er vanuit buitenaf iets wordt opgelegd.” Vervolgt: “We focussen op ‘geen maat, geen leeftijd en geen geslacht’. Het onderscheid is er natuurlijk wel, maar in een ‘groter geheel’ doet dat er eigenlijk niet zoveel toe. Binnen ons concept creëren we een wereld waarin iedereen draagt waar hij of zij zich prettig in voelt, en wat de eigen identiteit weerspiegelt.”

Hoe kwamen jullie aan die visie?

“Hannah shopte al heel vaak op grote maten afdelingen, maar ze is heel tenger. Dan werd ze wel vaak een beetje aangekeken van ‘wat doe jij hier’. Maar als je iets nauwsluitends zou willen, zou je wel voor een kleinere maat gaan. Het gaat er niet om dat je de maat ‘bent’, maar om wat je draagt. Andersom shopt mijn vriend bijvoorbeeld al heel lang op de damesafdeling. We merkten dat de mode daarin strak is; waarom mag het niet wat vrijer en losser?”

Wat kan je vertellen over de nieuwe denimlijn?

“Onze denimlijn heet ‘The Uncut’ en is onderdeel van ons private label NHTK.Studio. Het is de eerste collectie -die ook seizoenloos is- en die gaan we ook voor groothandel in de markt zetten. We hebben contacten gelegd met potentiële klanten.”

Wat is het concept van The Uncut?

“De eerste collectie heeft 14 basismodellen. Elke stijl komt in 4 verschillende kleuren; van licht tot zwart denim. Het leuke van de NHTK.Studio denim collectie is dat we nog meer los kunnen gaan op ons concept en veel conceptueler kunnen zijn. We hebben een soort ‘raamwerk’ ontworpen, bestaande uit rechte en oversized items. Iedereen kan het naar eigen smaak omvormen; de ‘uncut version’ waarin je je eigen vorm kan gieten. Je kan er nog in knippen, er zitten onafgewerkte randen en zomen aan en je kan nog items bleken.” Legt uit: “Alles is ontworpen om te kunnen combineren, maar je kunt er ook je eigen twist aan geven. Er is bijvoorbeeld een rok, die je ook als layering piece kan gebruiken, bijvoorbeeld om meer taille te creëren. We hebben er ook prints aan toegevoegd, zo zitten er ook patches op de truien die je er met klittenband weer af kunt halen. Die patches hebben teksten als ‘Care’ en ’Don’t Care’. Het klittenbandvlak op je trui is al heel vet, maar die patch kan je er ook op plakken. Je mag dus zelf bepalen hoe en of je het labelt.”

Waar is de collectie gemaakt?

“In een atelier in Amsterdam. Van iedere basisstuk zijn er op dit moment 10 stuks gemaakt, want het is een gelimiteerde oplage. We gebruiken geen gewone maatvoering, we werken met stickers in de cijfers 1 tot en met 3, en die zijn slechts een richtlijn. Mensen kunnen zelf kiezen hoe ruim of strak iets zit. Er zitten veel verstelbare banden aan de stukken. De salopette jurk is bijvoorbeeld wel een maat, maar met knopen kan je de jurk passend maken op je eigen lijf. We hebben wel een paar verschillende maten, daar ontkom je niet aan, maar zeker 11 van de 14 stuks zijn verstelbaar en slechts in één maat.”

Hoeveel kost de collectie?

“Tussen de 70 en 270 euro. De trenchcoat van denim is bijvoorbeeld duurder, en de croptop is dan iets goedkoper.”

Hoe zijn de eerste reacties op de denimlijn?

“Hij is supergoed ontvangen en wordt ook al goed verkocht in onze winkel. Daar zijn we heel blij mee.”

Wat is het doel voor het eerste seizoen?

“Het zou te gek zijn als we in winkels kunnen hangen die aansluiten op ons merk en onze visie. Op dit moment hebben we een lijstje van zo’n vijf tot tien potentiële klanten, want we zijn heel selectief. Namen noemen we nog niet, want we zijn ze nog aan het benaderen. We denken ook aan een stap buiten Nederland, daarvoor hebben we ook een lijstje van vijf. Het is nu nog in gelimiteerde oplage, dus we hebben ook een klein lijstje opgesteld.”

Hoe is Nobody Has To Know begonnen?

“Wij leerden elkaar kennen tijdens verschillende modeprojecten en we hadden eenzelfde beeld op de mode. We klikten heel goed, zowel op wat we zelf droegen als in de styling- en de fotografieprojecten die we deden. Het sloot goed op elkaar aan, vooral op maatschappelijk vlak. Vanuit onze visie zijn we begonnen met het creëren met een concept. We begonnen al snel met een pop-up store in Utrecht en in Amsterdam. Toen hebben we eigenlijk best wel een kick-start gemaakt, die meteen goed werd opgepakt. Daarna hebben we een winkel geopend aan de Ceintuurbaan in Amsterdam, die hebben we nog steeds. Inmiddels hebben we ook een winkel aan de Keizersgracht.”

Hoe verdelen jullie de taken?

“Jiske doet ontwerpen en styling, maar ook personeelszaken. Hannah doet meer het grafische gedeelte, zoals de website en webshop bouwen, fotografie en promotie. We vullen elkaar precies aan. Als je een eindproduct van ons ziet, is dat echt een samensmelting van ons samen.”

Welke labels hebben jullie?

“We hebben de winkels Nobody Has To Know en ons private label NHTK.Studio. In de winkel wordt ons label verkocht, maar ook andere labels. We selecteren voornamelijk Scandinavische labels die goed bij ons concept passen. We willen geen gendervrije mode voeren hoor, we willen vooral neutrale labels verkopen zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken.”

Hoe zit het met overige verkooppunten?

“We lagen eerst nog bij andere winkels, maar daar zijn we mee gestopt vanwege The Uncut. Eerst deden we voornamelijk shop-in-shops, maar we willen straks vooral via groothandel verkopen. Daar ligt de focus voor de komende drie maanden.” Legt uit: “Shop-in-shops waren fantastisch, maar we wilden graag groothandel oppakken en dat was niet zo handig te combineren. Door even terug te gaan naar de basis kunnen we dit nu goed opstarten.”

Wat is de ambitie voor de komende vijf jaar?

“Groothandel uitbreiden, winkels uitbreiden en naar het buitenland. In 2017 willen we de markt in Rotterdam onderzoeken. We willen ook verder uitpakken met de website en webshop.”

Welke markten in het buitenland zijn interessant voor de denimlijn The Uncut?

“We willen vanuit een stevige basis gaan werken, met steden als Antwerpen, Berlijn, Parijs en Londen. Als dat aanslaat, gaan we verder. De Scandinavische markt moeten we nog onderzoeken, maar daar ligt wel een grote wens.”

 

In oktober, de maand waarin denimbeurs Kingpins en de Global Denim Awards plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

 

Beeld: Nobody Has To Know

Denim
nobody has to know