• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Noughties, Utility en Americana inspireren denimtrends voor Herfst/Winter 2020

Noughties, Utility en Americana inspireren denimtrends voor Herfst/Winter 2020

Door Marjorie van Elven

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|TRENDSEMINAR

Amsterdam – Denimondernemers, experts en liefhebbers kwamen deze week bijeen in Amsterdam voor de nieuwste editie van Kingpins, de internationale denimbeurs die twee keer per jaar plaatsvindt in onze hoofdstad, New York, Hongkong en China.

Een van de meest populaire programmapunten was de trendseminar van Amy Leverton en Sam Trotman van het Britse trendvoorspellingsbureau Denim Dudes. Ondanks de grote omvang van de ruimte waarin het seminar plaatsvond (Kingpins werd in de Westergasfabriek gehouden), waren er niet genoeg stoelen voor alle aanwezigen die de presentatie van het duo bijwoonden over de te verwachten pasvormen, kleuren, stoffen en afwerkingen in Herfst/Winter 2020. Sommigen moesten tijdens de presentatie blijven staan.

Leverton en Trotman verdeelden de hoofdtrends van het seizoen in vier thema’s: Business Casual, American Realism, Polar Performance en Superfan. Om hun standpunten verder te illusteren stonden etalagepoppen gehuld in outfits gerelateerd aan elk van de vier thema’s direct buiten de ruimte waar het seminar plaatsvond tentoongesteld.

FashionUnited was erbij en deelt de hoofdzaken van de presentatie. Diegenen die de Denim Dudes’ Fall/Winter 2020

Thema #1: Business Casual

De luxemarkt blijft zichzelf vernieuwen met streetwear basisstukken zoals gympen en truien met capuchon in de collecties van modehuizen als Balenciaga, Burberry en Gucci. Dat betekent echter niet dat pakken passé zijn – we zullen in feite waarschijnlijk maatwerk in combinatie met denim zien voor een meer verfijnde look. Virgil Abloh maakte al stappen in die richting met zijn Off/White show in januari, toen het zakenpak een Millennial make-over kreeg.

Een van de voornaamste drijfveren voor dit thema is de versoepeling van regels op de werkvloer: kantoren worden flexibeler op het gebied van kleding voor werknemers, waarbij denim acceptabel begint te worden als werkoutfit. Daarbij werkt een toenemend aantal mensen tegenwoordig thuis of in co-working spaces, hetgeen betekent dat er meer vrijheid is op gebied van kleding en men op zoek is naar een combinatie van elegantie en comfort.

Silhouetten worden minimalistisch en praktisch: Phoebe Philo ontmoet denim. Wat kleur betreft, worden gedempte, neutrale tinten verwacht zoals beige, zand en pasteltinten. Top-tot-teen beige blijft van kracht, alsmede natuurlijke kleurstoffen en ongebleekt katoen.

Beelden: Off/White AW19, Chanel AW19 en Miu Miu SS19. Alle beelden via CatwalkPictures.

Business Casual outfits zoals geïllustreerd door Denim Dudes op KingPins Amsterdam.

Thema #2: American Realism

Nostalgie is de laatste tijd een dominant thema in de mode. “Jaren negentig mode” en “grunge mode” waren in 2018 de meest populaire zoekopdrachten op Google in de Verenigde Staten alleen. Als gevolg daarvan zijn merken als Champion, Gap, Tommy Hilfiger en Juicy Couture weer een grote hype en is ‘papa’s mode’ een gegeven geworden.

Volgens Denim Dudes weerspiegelt deze trend de frustratie van jonge consumenten over de huidige economie en politiek; door de Amerikaanse iconografie van de jaren negentig te romantiseren en op zoek te gaan naar basisstukken met een lange levensduur, kopen ze letterlijk hun jeugd terug. Bovendien is deze trend niet alleen een blijvertje, maar zullen jonge consumenten zich ter inspiratie ook tot de jaren tachtig en vroege jaren 2000 wenden.

Verwacht nog meer logo’s en verwijzingen naar de Amerikaanse skatecultuur. Klassieke stonewash zal een comeback maken, alsmede kitscherige fleece en houthakkers flanellen. Streetwear zal ook blijven verwijzen de arbeiderscultuur met hi-vis oranje en reflecterende accenten.

Beelden: Supreme Facebook, Ralph Lauren SS19 via Catwalk Pictures, Gucci AW18 via Catwalk Pictures

American Realism outfits zoals geïllustreerd doorDenim Dudes at KingPins Amsterdam.

Thema #3: Polar performance

De jas met zeven lagen van Balenciaga heeft misschien over de hele wereld tot allerlei memes geleid, maar het Spaanse luxehuis had het wel bij het rechte eind. Een andere manier waarop Millenials en Generatie Zers mode gebruiken over zich beter te voelen over de huidige politieke en economische situatie is door hyperfunctionele, overdreven grote bovenkleding te dragen die als een cocon om je heen zit. Leverton en Trotman wijten dit thema ook aan klimaatverandering: naarmate het weer steeds onvoorspelbaarder wordt gaan consumenten opzoek naar praktische, seizoenloze stukken die makkelijk zijn voor ieder weertype.

Winkels zullen waarschijnlijk overspoeld worden door wat Denim Dudes “extreem cargo” noemt; denk hierbij aan ruime bovenkleding geïnspireerde door vissersvesten en utilitaire jasjes met een hoeveelheid zakken. Nieuwe technologieën zullen bijdragen aan de toenemende functionaliteit van deze kledingstukken met thermische isolatie en zelfs welzijn van de spieren. Breisel-achtige weefsels geïnspireerd door Scandinavië zullen waarschijnlijk populairder worden, alsmede ‘denim bont’ en denim-fleece combinaties. Wat kleur betreft zullen felle paarstinten veelvuldig gebruikt sportkleding uit de jaren tachtig weer een rage worden, zowel als ijzige tinten blauw en grijs.

Off/White AW19 via CatwalkPictures

Styling tip op Asos Facebook

Polar Performance outfits zoals geïllustreerddoor Denim Dudes at KingPins Amsterdam.

Thema #4: Superfan

Terwijl de liefde van Millenials en Generatie Zers voor vintage hun zorgen om duurzaamheid weerspiegelt, kan men niet ontkennen dat het dragen van een zorgvuldig samengestelde verzameling onbekende vintage stukken ook een vorm van “flexing” is, vooral op Instagram. Naarmate streetculture popculture wordt en streetwear luxe wordt, zullen trendfanaten waarschijnlijk steeds meer op zoek gaan naar bijzondere, maatwerk of aanpasbare items.

Leverton en Trotman voorspellen een toename van “merch mentality”: kledingstukken die de deelname van de drager aan een evenement of moment in de tijd communiceren, zelfs als dit evenement of moment alleen voor een select groepje herkenbaar is. Met andere woorden, ‘drop culture’ en samenwerkingen blijven gewild.

Jonge consumenten zullen elkaar beoordelen op hun vermogen looks samen te stellen en gewilde items en vintage vondsten te combineren. Volgens Denim Dudes zullen vloekende motieven nog extremer worden naarmate outfits ‘geoptimaliseerd’ worden voor Instagram. De trend van lagen zal ook invloed hebben op kledingstukken met onverwachte stoffencombinaties en patchwork. Eclectisch quilten en textuurmatige weefsels zullen waarschijnlijk ook aanslaan.

Beelden: Junya Watanabe SS19 via Catwalk Pictures, Supreme Facebook, Off/White Facebook

Het origineel van dit artikel verscheen op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek.

Denim
denimtrends
herfst/winter 2020
Kingpins
TRADEFAIRSEASON
Trends