Oilily staat bekend als heel kleurrijk
bezig met laden...
"We zijn altijd sterk geweest als een merk met een eigen identiteit"
Wie aan kleurige kinderkleding denkt, denkt aan Oilily. Label van Nederlandse bodem dat zo succesvol is, dat ook moeders de kleding willen dragen. Inmiddels is zijn de lijnen uitgebreid met kleertjes voor baby's, tassen, jassen en parfums. Maar heel herkenbaar blijven de kleuren. Eerder nog de manier waarop de kleuren zijn samengesteld. FashionUnited sprak met Poekie Cuppens. Zij is al veertien jaar verbonden met het kleurrijke label, sinds vijf jaar als hoofd design printgroep en kleur.
*Zijn jullie met mode bezig of creëren jullie een eigen wereld?* "We maken een eigen wereld, we zijn niet bezig met het kijken naar mode prognoses. We hebben een eigen identiteit en die hebben we al veertig jaar. We kijken natuurlijk wel naar de wereld, want het zijn de mensen van nu die we kleden."
*Hoe werkt 't precies bij Oilily?* "De zomercollectie van 2005 is conceptmatig af, alleen zijn er nog geen samples. Op dit moment denken we al aan de wintercollectie van 2005-06. We hebben vier ontwerpgroepen: een baby-, kinder- en damesontwerpgroep. Daarnaast is er nog een aparte printgroep. Alle leden van deze groepen doen we bij elkaar en vervolgens gaan zij in drieën uiteen. Ze worden over de hele wereld uitgezet! Naar Japan, Estland en Londen. Zelf ben ik naar Londen geweest. Het reisje naar Londen bestond uit een bezoek aan de historische afdeling van het Victoria & Albert Museum, de British Library en winkels van nu bekijken. Na terugkeer komen we allemaal bij elkaar in onze ontwerpstudio in Alkmaar. Dan gooien we bijeen wat we gevonden hebben, we zoeken er wat uit en destilleren het. Hieruit ontstaat een sfeerrichting en een kleurrichting."
*Welke filosofie hanteren jullie?* "Qua kleur zijn een aantal aspecten waar we rekening mee houden. We hebben onze eigen winkels waarin we duidelijk naar voor willen laten komen dat ieder seizoen het kleurbeeld verandert waardoor we mensen blijven verrassen. We hebben twee seizoenen met elk vijf leveringen. En iedere levering verschuift 't kleurbeeld een beetje. Maar ze blijven met elkaar te combineren, want een collectie is niet altijd geheel verkocht als de nieuwe levering binnenkomt, waardoor de kleuren naast elkaar in de winkel komen te hangen. Het moet harmonieus blijven, je kunt daarom eerder spreken van een evolutie van kleuren. Oilily staat als merk bekend als heel kleurrijk, maar 't zijn niet alleen felle kleuren. Er zitten heel veel contrasten binnen de collectie. Want felle kleuren komen beter uit als je ze combineert met rustige neutralen. Wij gebruiken heel veel dessins. En felle kleuren, die komen mooier uit met 'vieze' kleuren. Als je alleen felle kleuren gebruikt wordt 't geheel plat. Een concurrent vertelde eens dat hij door één trui van ons te kopen zijn kleurenpallet al klaar had. Alleen haalde hij er de 'vieze' kleur uit en maakte daar de hoofdkleur van. Hij had het niet goed begrepen."
*Welke kleuren gebruiken jullie? * "Onze kleurkaart bestaat uit hoofd- en twee soorten bijkleuren. De hoofdkleuren worden gebruikt voor jurken, jassen en broeken. De accentkleuren zijn bedoeld voor t-hirts en als achtergrondkleur in dessins. Een t-shirt gebruik je namelijk vaak in je outfit als een accent. Vervolgens zijn de kleine accentkleuren terug te vinden strepen, ruitjes, dessins en borduursels, meer als details."
*Wat is het geheim van jullie succes?* "We zijn altijd sterk geweest als een merk met een eigen identiteit en die identiteit zijn we trouw gebleven. Het resultaat is een uitgesproken merk. We herhalen geen successen uit het verleden. Ook als iets goed loopt, zit 't maar één seizoen in de collectie. "
*Hoe vertaal je inspiratie naar een product?* "Zo'n proces gaat het hele seizoen door. Nieuwe producten ontstaan door te brainstormen over kleur. Of ontstaan na het zien van oud textiel of andere materialen. Er zijn bijvoorbeeld in Estland materialen gezien, daar zou best wat mee kunnen gebeuren …"
*Hoe ziet de toekomst eruit?* "Dat het nu een heel kleurige tijd is maakt het wel gemakkelijk voor ons. Maar ook al zal dat veranderen, wij houden toch aan kleuren vast, want er zullen altijd mensen zijn die van kleuren houden, van iets origineels. Wij hebben vaste klanten, fans die altijd voor Oilily kiezen."
*Is er nog iets wat je kunt zeggen over kleur en Oilily?* "Als je het over kleur hebt, denken mensen meteen aan Oilily. Maar er is ook een bepaalde manier van omgaan met kleur wat het tot Oilily maakt. We hebben hier vier dessinontwerpers die allemaal hetzelfde gevoel moeten hebben. Het Oilily-gevoel. Er is wel sprake van structuur omdat we weten hoe de winkel eruitziet na een levering. Maar is geen formule, meer het Fingerspitzen gefühl."