Oilily: 'We zijn een nieuwe koers gaan varen'
bezig met laden...
Er klinken twee knallen, vervolgens dwarrelt de zilver- en witkleurige confetti naar beneden. Het hoge witte gebouw van Oilily in Alkmaar is omgetoverd tot een winter wonderland voor de modeshow waar de wintercollectie 2015 geshowd zal worden. Sierlijke bruine takken met zilveren glitters en nep sneeuw versieren de ruimte. Retailers afkomstig uit Azië tot Spanje nemen plaats op de met witte schapenvacht beklede banken.
Bij binnenkomst krijgt iedereen een witte wollen sjaal over de schouders gehangen. Voordat de show begint vertelt Stephan van Kruisselberge, CEO van Oilily, dat dit een traditie is bij het bedrijf in Noord-Spanje die sjaals voor Oilily produceert. "We hebben ongeveer 60 procent van de productie van Azië weer naar Europa gehaald. Onze sjaals worden nu door een familiebedrijf in Noord-Spanje gemaakt. Alle kennis van weven is daar van generatie op generatie doorgegeven. Dat vinden wij mooi en met dat soort bedrijven werken wij graag samen."
Het merk Oilily is in 1963 door Willem en Marieke Olsthoorn opgericht. In 2003 werd Oilily verkocht aan ABN Amro Participaties en investeerder H2 Equity Partners. Het bedrijf ging in 2009 failliet. De familie Olsthoorn kreeg de merknaam in mei 2009 weer in handen. Oilily nam in februari 2014 Stefan van Kruisselberge als nieuwe CEO aan en Henk Gowie als creatief directeur.
Oilily slaat een nieuwe weg in
"We zijn een andere koers gaan varen. Het is van belang dat je als merk meegaat met de tijd. Dat betekent dat Oilily zich moet aanpassen aan de moderne vrouw," vertelt Gowie. "Vroeger zag je dat Oilily gebruik maakte van print op print. Daar red je het nu niet meer mee. Bij deze collectie hebben we voor een aantal prints gekozen en die uitvergroot. Zo blijft het toch nog Oilily, maar op een moderne manier. De kleding is ontworpen voor een moderne vrouw die van simpele luxe houdt."
"Voor de herfst/wintercollectie 2015 hebben we ons laten inspireren door de zee, natuur en het land. De collectie bestaat dan ook uit drie delen. In het deel van de collectie dat is geïnspireerd door de zee, komt veel donkerblauw en grijs voor," zegt Gowie. "De collectie heeft een masculiene touch en rechte lijnen. Een vrouw zou het makkelijk aan moeten kunnen doen en er direct modern en stijlvol uitzien." In de rest van de collectie neemt het kleurgebruik iets toe. Zachtroze jassen en sjaals, citroen gele prints gecombineerd met effen rokken en kleurrijke jurken met prints. "We hebben ervoor gekozen om effen kledingstukken te combineren met prints, zodat de prints beter tot hun recht komen."
Oilily's plan voor 2015
Op het moment heeft Oilily geen eigen winkels en wordt de kleding via de webshop en wereldwijd in vijfduizend verkooppunten verkocht. "Dat willen we dit jaar veranderen, door een conceptstore in waarschijnlijk Amsterdam te openen. In plaats van alleen kleding willen we onze accessoires, notitieboekjes en servies hier ook verkopen. Amsterdam is een centrale plek, goed bereikbaar en veel van onze Aziatische klanten komen daar naartoe. Hierna willen we graag nog een paar conceptstores openen in Europa en Azië. Het is niet de bedoeling dat we straks tachtig winkels hebben. Liever een paar die goed lopen," zegt Van Kruisselberge. "Ook willen we in 2015 een paar pop-up stores openen in Knokke, Londen, Spanje en Azië. De bedoeling is dat die ongeveer twee weken geopend zullen zijn. Hiervoor zijn nog geen concrete plannen gemaakt."