Olivier Theyskens maakt grote comeback

Dit najaar maakt Olivier Theyskens zijn grote comeback met de herlancering van zijn gelijknamige modemerk. Dat meldt Business of Fashion.

In een interview met BoF onthulde de Belgische ontwerper dat hij de afgelopen twee jaar stilletjes de collectie heeft ontwikkeld. Hij werkt samen met een klein team in Parijs, terwijl de productie voornamelijk in Italië plaatsvindt. Theyskens heeft tevens Maximilianno Nicolelli aan boord gebracht als zijn CEO. Nicolelli verdiende zijn strepen bij luxe modebedrijven als LVMH, Esteban Cortázar en, tot voor kort, bij La Perla.

Theyskens heeft ervoor gekozen de collectie zelf te financieren, en zowel hij als Nicolelli wil voorlopig geen investeerders binnenhalen. “Het is natuurlijk interessant om samen te werken met gelijkgezinde mensen die de kunstzinnigheid waarderen en op waarde weten te schatten, maar dat is niet hoe wij ons nu willen ontwikkelen,” liet Nicolelli aan BoF weten. “De tijd zal het leren.”

Langzame groeistrategie

Hoewel de prijsklasse van de collectie nog bekend moet worden gemaakt, zei Theyskens wel dat het aan het hoge eind van ready-to-wear ligt. Hij zal beginnen met slechts twee seizoenen per jaar, volgens de traditionele modekalender in het voorjaar en het najaar. Het duo voelt er niets voor om vaker collecties te maken, en geeft de voorkeur aan de rustige lancering van een product dat voor zichzelf spreekt.

In overeenstemming met dit terughoudende beleid zal de retail rustig worden ontwikkeld, met een klein aantal exclusieve partners en verkooppunten. “ We zullen sterke banden met multi-brand winkels creëren en ontwikkelen, maar wij hebben niet de ambitie om nu explosief de markt op te gaan,” zei Nicolelli. Hij voegde daaraan toe dat e-commerce en eigen winkels voorlopig nog niet tot de strategie behoren, hoewel dat op een gegeven moment natuurlijk wel mogelijk is. Zoals Theyskens kort maar bondig verklaart: “Ik wil duurzame groei. Vakmanschap en kwaliteit zijn belangrijk. Niet te snel te groot zijn.”

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat Theyskens zijn gelijknamige merk, dat hij voor het eerst in 1997 lanceerde, opdoekte. Zijn succes, zo kort na zijn afstuderen aan La Cambre, was groot maar te snel. Hij had moeite tegemoet te komen aan de eisen van de investeerders en retailers. In 2002, na de sluiting van zijn eigen merk, ging hij daarom aan de slag als creatief directeur van ready-to-wear bij Frans modehuis Rochas.

Toen het huis in 2006 zijn deuren sloot, dacht men even dat Theyskens zijn merk opnieuw zou lanceren, maar hij bewees het tegendeel toen hij een baan aannam als creatief directeur van Nina Ricci. Daar bleef hij tot 2011, toen hij overstapte naar het Amerikaanse merk Theory. Hij geeft echter toe dat hij voor zichzelf werken miste. “Het is goed voor me om stil te staan bij wat ik persoonlijk graag wil doen. Toen ik voor andere merken werkte, duwde ik veel zaken opzij die ik anders graag voor mijn eigen lijn had willen doen.”

Theyskens krijgt nu die kans, en kan de zaken ook anders aanpakken dan voorheen, op zijn eigen manier: langzaam, maar zeker, met kwaliteit en vakmanschap hoog in het vaandel en het product als de basis.

Beeld: Olivier Theyskens/Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN