• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Omnichannel als onderscheidend vermogen

Omnichannel als onderscheidend vermogen

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De High Tech Campus in Eindhoven kreeg dinsdag 19 mei een fashiontintje. De tweede editie van netwerkevenement Fashion Heroes stond in het teken van kennis delen, transparantie en samenwerken voor een succesvolle omnichannel-strategie.

Actief op alle fronten

Consumenten worden veeleisender, het speelveld complexer, overleven is niet eenvoudig. Spreker Jan Berden van Berden Mode, Wonen & Slapen – een bedrijf dat blijft groeien, want ‘wat niet groeit gaat dood’ – vertelt over de huidige dynamiek. “We zitten in een transitiefase vergelijkbaar met de industriële revolutie. Veel retailers hebben moeite om die veranderingen bij te benen. Winkels openen webshops, webshops openen stenen winkels en de verwachting is dat ondernemers die deze combinatie aandurven tot de overblijvers behoren.” Internet is volgens hem dé investering en marketingstrategie voor de toekomst, al erkent hij dat een goed verdienmodel nog wel een uitdaging is. Succesfactor van Berden is dat het bedrijf op alle fronten actief is: mode én wonen, winkels én webshops, een digitale nieuwsbrief én een magazine. Niet voor niets toont hij in zijn presentatie een kameleon: deze metafoor illustreert hoe snel wij ons tegenwoordig aan onze omgeving moeten aanpassen.

Samenwerken sleutel tot succes

De revolutionaire nieuwe ontwikkelingen bieden vooral kansen, meent Stephan Bliek van Divide en medeoprichter van Stockbase. Een nieuw concept voor ketenintegratie dat anderhalf jaar geleden werd gelanceerd met e-commerce als centrale middelpunt. Enkele fashionbedrijven sloegen hiervoor de handen ineen met Divide en ACA. Mede doordat het speelveld is veranderd zijn er allerlei B2B-modellen ontstaan om meer nevenverkoop te genereren. Stockbase is ontstaan vanuit de vraag: hoe kun je samen succesvoller zijn? Het antwoord is een centrale online database die toegang geeft tot de vrije voorraad van de aangesloten fashionleveranciers. Toegevoegde waarde voor retailers: aanbod van een breder en dieper assortiment, minder lost sales en een aantoonbaar hogere online conversie. “Het feit dat e-commerce kan bijdragen aan de omzet van fysieke winkels is echt een nieuwe mindset voor ondernemers en werknemers.”

Simon Kram van Beslist.nl krijgt de lachers op zijn hand door grapjes te maken over zijn ‘basketballerlengte’ en Gronings accent. “Ik wil het met jullie over een bepaalde case hebben en dat is Kees, onze directeur. Het is zijn missie om consumenten transparantie te bieden in online shoppen.” Beslist.nl, dat in 2015 zijn tienjarig jubileum viert, profileert zich als het ‘grootste onlinewinkelcentrum van Nederland’. “Als je ergens niet de beste in bent, verzin je gewoon een nieuwe categorie, dan ben je altijd de beste.” Carel Smulders laat in zijn lezing zien hoe ACA is getransformeerd in een bedrijf dat ook internet- en omnichannel-spelers voorziet in nieuwe toepassingen. In een notendop maakt hij zijn publiek aan de hand van praktijkvoorbeelden wegwijs in de services en softwareoplossingen voor onder meer dropshipping, ship-from-store en de verschillende business-modellen voor ketenintegratie.

Stof tot nadenken

“Stuk voor stuk verrassende presentaties: stof tot nadenken,” aldus Ilona en Jean Nellissen-Lauvenberg tijdens de aansluitende borrel. Het winkelcentrum in Kerkrade, waar hun schoenen- en lederwarenwinkel Yvil is gevestigd, gaat helemaal op de schop en dat is voor hen een uitgelezen moment om te innoveren. Ook Ida van Scherrenburg van Van Scherrenburg Shoes Fashion is gekomen met een duidelijk doel: “Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben hier vandaag omdat ik graag meer omzet wil halen uit mijn webshop.” Fashion Heroes is een initiatief van ACA, Divide, Eazier, Multiply en Stockbase (de leden van de Fashion Alliance) en opgericht als inspiratieplatform op het gebied van omnichannel. Er volgen dit jaar nog een aantal edities van Fashion Heroes met telkens een ander programma. Houd daarom de website goed in de gaten voor het laatste nieuws over sprekers en data.

www.fashionheroes.nl
www.fashionalliance.nl

Omnichannel
Partner Content