Omzetstijging Tod’s ondanks daling Fay
bezig met laden...
Tod’s SpA heeft in de eerste negen maanden tot 30 september een winststijging van 20,2 procent naar €52,6 miljoen geboekt. De luxe kleding- en accessoiregroep heeft tijdens de periode een omzet van €438,3 miljoen geboekt, een stijging van 10,7 procent. Winkels die langer dan een jaar open waren zagen de omzet met 6,9 procent stijgen. De brutowinst steeg met 22,7 procent naar €89,7 miljoen.
“De resultaten die vandaag zijn gepubliceerd zijn vereenkomstig de verwachtingen en bevestigen de voortgezette groei van onze groep,” zei voorzitter Diego Della Valle in een persbericht. “Ik ben er daarom van overtuigd dat de groep zijn doel voor het huidige boekjaar zal halen en gedurende de komende jaren qua omzet en winst zal blijven groeien.”
De omzet van het Tod’s merk steeg met 13,8 procent naar €250,8 miljoen, terwijl die van Hogan met 19 procent steeg naar €119 miljoen. Het Fay merk bleek een teleurstelling; hiervan daalde de omzet met 5 procent naar €62,1 miljoen. Volgens het bedrijf heeft dit vooral te maken met de aanpassing van het productie- en distributieschema. De groep zei ook dat het merk tot en met oktober beter had gepresteerd dan vorig jaar. De omzet van het exclusieve schoenenmerk Roger Vivier is verdubbeld naar €4,8 miljoen.
“De merken Tod’s en Hogan hebben een sterke prestatie geleverd en we verwachten hier voldoende groeimogelijkheden. De teleurstellende resulaten van Fay hebben echter een daling van de aandeelprijs tot gevolg gehad,” zegt Andreas Inderst, analist bij ABN Amro. “Fay’s lanceerde een modieus tassenmodel dat slecht is aangeslagen bij de consument en het warme weer heeft ook niet geholpen. We geloven echter dat de groep in het vierde kwartaal zal herstellen.”
De omzet in Tod’s grootste markt, Italië, steeg met 9,7 procent naar €212,2 miljoen, terwijl de die in Noord Amerika met 5,6 procent toenam naar €43 miljoen. Azië en overige landen zorgden gezamenlijk voor een omzetstijging van 30,2 procent naar €66,4 miljoen. De resultaten in Italië, Noord Amerika en Azië waren in de eerste helft minder positief, hoewel de Europese markt – Italië uitgezonderd – in het derde kwartaal weer aantrok. De omzet in Europa steeg gedurende de eerste negen maanden met 5,4 procent naar €116,7 miljoen. Lederwaren en accessoires zagen de omzet met 24,1 procent stijgen naar €100,7 miljoen, terwijl de schoenenomzet met 10,6 procent steeg.
Met een ‘hold’ recommendatie is analist Inderst van mening dat, hoewel de prognose voor 2007 gunstig is dankzij een stijging van de voororders, hij op korte termijn geen stijging van de aandeelprijs voorziet.