• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Ondermode ontdekt verleiding

Ondermode ontdekt verleiding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Was de scheidslijn tussen lingeriezaak en seksshop tot vorig jaar nog kilometers breed, tegenwoordig mag het ook in de 'gewone' lingeriewinkel allemaal wat spannender. Met de komst van brutale labels als Der Kommissar lijkt de branche eindelijk uit te durven komen voor haar eigen seksualiteit.

"Absoluut een feit," is het volgens Annelies Nuy, de ontwerpster en oprichtster van designerlabel Der Kommissar: de wereld van de lingerie wordt spannender. "Toen ik twee jaar geleden begon met mijn label waren er in de doorsneewinkels alleen maar suffe dingen te koop. Als je als vrouw iets spannenders zocht, dan was je aangewezen op een seksshop. En dat is voor de meeste vrouwen juist weer net iets te heftig."

In twee jaar wist ze haar ontwerpen over twintig verkooppunten in Nederland te verspreiden. In het begin verkocht ze vooral in het buitenland. "In Duitsland en Spanje is de markt veel minder behoudend," vertelt Nuy.

Der Kommissar ambieert om verleidelijk te zijn op een intelligente manier. Daarnaast richt het de aandacht vooral op wat vrouwen zelf mooi vinden. Het resultaat daarvan is een speelse variatie van enerzijds schattig geruite slips of een babydoll met een stropdas en anderzijds extravaganter materiaal: met veel strategisch geplaatste strikken en riempjes, touwtjes of handboeien. En leer natuurlijk. "Ik merk dat het idee steeds meer wordt opgepikt, onder meer door een toenemende vraag van stylistes."

Na Der Kommissar deden andere brutale merken dit jaar hun intrede op de Nederlandse lingeriemarkt. Het Duitse 'Vive Maria', speelt middels geestige katholieke kruisjes met het geloof à la Madonna, en het speelse 'Pussy de Luxe' flirt in Lolitastijl met onschuld en verleiding. Ook het Marlies Dekkers-achtige Sapph, vindt inmiddels gretig aftrek onder de Nederlandse consumenten. Komend seizoen staat ons nog een spannend nieuw merk te wachten van het pas opgerichte lingeriebedrijf met de veelzeggende naam Indulge Industries.

Helen Ypma, van de brancheorganisatie van de bodyfashionindustrie merkt op dat ook het aanbod voor heren zich heeft ontwikkeld: "De traditionele witte onderbroek is nog maar nauwelijks terug te vinden," constateert ze. "Merken als 'Hom' en 'Cowboysbelt' komen met spannende nieuwe kleuren en materialen. Een kleur als felroze bijvoorbeeld. Dat was tot voor kort echt ondenkbaar voor een man die niet homoseksueel was. Nu is dat niet raar meer. En het leukste is: heren kopen hun ondergoed tegenwoordig ook zelf."

Ook het traditionele bedrijf Triumph bemerkt een toenemende vraag naar spannende ondermode. Vorig jaar kwam het luxe Triumph-merk Valisere met een pikante lijn onder de veelzeggende naam 'Tabu'. Daarin kwamen peek-a-boo-beha's voor en subtiele kwastjes of belletjes, maar ook accessoires als kanten manchetjes en slaapmaskertjes. "De lijn loopt heel goed," aldus Ellen Houben, persvoorlichter van Triumph. "We merken dat er groei in de vraag zit en we verwachten ook dat die zich voort zal gaan zetten."

De nieuwe collectie van Tabu gaat nog een stapje verder. "Maar ook Triumph heeft voor het komende seizoen heel sexy en spannende setjes." De consumenten zijn er klaar voor, de ontwerpers zijn er klaar voor. Maar de detaillisten blijven veelal nog vasthouden aan hun behoudende assortiment. "Vooral buiten de grote steden vinden ze het nog moeilijk om erin mee te gaan," zegt Ypma. "Logisch," zegt Nuy toegeeflijk. "Zij willen zo min mogelijk risico lopen." Maar Ypma vindt het minder slim: "De internetwinkels schieten als paddestoelen uit de grond. Er wordt steeds meer verkocht via internet. Dat moeten detaillisten niet onderschatten."

derkommissar