Onderzoek ondernemer ken uw plaats
bezig met laden...
Het gebruik van kengetallen kan inzicht geven in de toestand van een onderneming. Management Centrum, HBD en Mitex initieerden een onderzoek waarvan de laatste resultaten nu bekend zijn gemaakt in een rapport. De heren- en damesmode rapporten zijn vorig jaar reeds gepresenteerd, en nu volgen de rapporten van het bodyfashion, jeans/casual en baby- en kinderkleding. Doel van het onderzoek is ondernemers en aspirant-ondernemers vuistregels te geven voor kostenopbouw winkel in relatie tot de locatie.
De gebruikte gegevens zijn afkomstig van zelfstandige ondernemers in de modebranche en in enkele gevallen van ondernemersorganisaties zoals Hadac, Deco, Intres, Euretco (in overleg met de ondernemer). Voor de onderzoeken bodyfashion, jeans/casual en baby- en kinderkleding meldden zich per segment ongeveer 45 deelnemers aan. Deze werden ingedeeld naar plaats en locatie.
Scores Bodyfashion Op basis van de verzamelde informatie ziet men dat: De gemiddelde brutowinstmarge bedroeg voor alle bedrijven 42,5%, waarbij de afwijkingen aanzienlijk zijn (variërend van 39,3% tot 45,2%). Het gemeten gemiddelde bedrijfsresultaat bedraagt 4% van deze brutowinst, waarbij hier de bandbreedte loopt van -7 tot ruim 9%. Conclusies:
* Opvallend is dat B-plaatsen aanzienlijk hoger scoren dan A en C-plaatsen. Met name in deze plaatsen zijn van oudsher gerenommeerde zaken gevestigd, die door een sterke klantenbinding en veelal specialisatie (borstprotheses) alsmede een royale voorraadpositie een hoge omzet realiseren en een prima bedrijfsresultaat boeken. Ook voor starters bieden B-plaatsen veelal goede exploitatiemogelijkheden. * Op A-locaties zijn vooral landelijk opererende ketens gevestigd (Livera, Lindessa, LinCherie), die gezamenlijk inkoopvoordelen behalen (eigen label). Dit vertaalt zich in een hogere brutowinstmarge. * Het negatieve bedrijfsresultaat op C-plaatsen bevestigt het beeld dat hier vaak "hobby-achtige winkels" gevestigd zijn die de ondernemers overigens met veel plezier drijven. Het rendement is evenwel bedrijfseconomisch onvoldoende.
Scores Jeans/Casual Op basis van de verzamelde informatie ziet men dat: De gemiddelde brutowinstmarge bedroeg voor alle bedrijven 39,1%, bij een bandbreedte van 37,3% - 41,3%. Het gemeten gemiddelde bedrijfsresultaat bedraagt 10,1% van deze brutowinst, waarbij hier de bandbreedte loopt van 3,3% tot bijna 19%. Conclusies:
* Vooral C-plaatsen behalen bij een gemiddeld lagere marge een hoog bedrijfsresultaat (zie: pagina 17 rapport). Daarentegen scoren de toplocaties (categorie AA) een relatief laag resultaat. * Opvallend is dat zowel in A- als B-plaatsen het behaalde resultaat onder het gemiddelde ligt. Ondanks de gemiddeld hogere marges zijn deze verschillen niet voldoende om de hogere kosten, met name voor huisvesting, te dekken.
Scores baby- en kinderkleding Op basis van de verzamelde informatie ziet men dat: De gemiddelde brutowinstmarge bedroeg voor alle bedrijven 36,1%, waarbij de bandbreedte opvallend groot is: 30,0% - 40,4%. Het gemeten gemiddelde bedrijfsresultaat bedraagt -5,9% van deze brutowinst, waarbij hier de bandbreedte zeer uiteen loopt van -22,3% tot ruim 13%. Conclusies:
* Ondanks de hogere brutowinstmarge op A-locaties in A- en B-plaatsen wordt hier geen positief bedrijfsresultaat behaald. Enerzijds door de hogere huisvestingskosten (AA), anderzijds door te hoge algemene kosten (BA). De hogere marges kunnen verklaard worden doordat op deze locaties veelal filiaalbedrijven gevestigd zijn, die inkoopvoordelen behalen door het kwantum. * In schril contrast hiermee staan de bedrijven in C-plaatsen, die vooral door démodage een te lage brutowinstmarge realiseren en door relatief hoge kosten een negatief bedrijfsresultaat boeken. De kleine plaatsen bieden onvoldoende perspectief mede vanwege de moordende concurrentie van o.a. de textielsupers. * Vooral de sterke concurrentie van het grootwinkelbedrijf speelt de zelfstandige ondernemers hier parten. Bovendien is er een toename van het aantal aanbieders. Of zoals één van de deelnemers het verwoordde: "Eens in de vijf jaar laat ik in mijn vestigingsplaats onderzoeken waar kinderkleding wordt aangeboden. Vroeger waren dat zo'n vijf aanbieders, nu zijn het er 34"!
Rapporten kunnen bij Mitex besteld worden en zijn gratis voor Mitex-leden. Niet-leden betalen EUR 10,- per rapport (ex BTW).