Ontwerp winkel van belang voor omzet
bezig met laden...
Bij het ontwerpen van een winkel maken designers van modezaken vaak de fout alle aandacht op het ontwerp van de ruimte te vestigen in plaats van op het kledingmerk. Beter is het de winkel als vier muren om het merk heen te bouwen. ”Een fraaie winkel lokt misschien veel klanten binnen, maar als het merk er niet uitspringt kopen ze niet”, zo berichtte Design Week deze week.
Het Nederlandse herenkledingmerk Gentiluomo vroeg design consultancy DJPA Partnership een winkel in de prestigieuze Londense winkelstraat Bond Street te ontwerpen. Volgens managing director van DJPA Partnership, Marc Ten Bruggen Cate, moeten kledingmerken, net als levensmiddelenmerken, voldoen aan drie eisen: traffic genereren, tot aankopen leiden en herhalingsaankopen stimuleren. Hij ontwierp Gentiluomo in heldere kleuren en met gebruik van veel glas. De inrichting van de winkel speelt niet alleen in op het bestaande imago, maar gebruikt ook nieuwe ideeen en interpretaties van het merk. Doel is dat iedere klant tenminste drie aankopen doet.