Ook ontwerpster Chick On A Mission is styliste
bezig met laden...
Als styliste heeft Patricia Bos met verschillende artiesten gewerkt. Van T-Spoon tot Ruth Jacott en van 2 Brothers on the Fourth Floor tot LL Cool J. Van deze laatste weet ze nog dat hij twintig dansers meenam. Het probleem met zulke beroemdheden is dat hij al zijn eigen imago heeft. Dan moet je als stylist bedenken wat je diegene nieuw kunt bieden.
Patricia Bos (1970) is tegenwoordig bekend als ontwerpster van de trendy accessoires van Chick On A Mission. Maar dat ze nu furore maakt als producent van fraaie leren korsetten, sjaals, tassen en schoenen, had ze vier jaar geleden ook zelf niet gedacht. Ruim drie jaar is ze nu bezig met haar accessoirelabel, maar daar is een andere periode aan voorafgegaan.
Eigenlijk is ze danseres en actrice, want afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in de richting 'Uitvoerende kunst', met als specialisatie dans en musical. En na het afstuderen brak een leuke tijd aan waarin veel werd opgetreden. Zo heeft ze nog op de bühne gestaan in de musical Cats. Maar het leven van een artiest kent lange werkloze periodes tussen optredens door.
Styling, styliste zijn, kleding advies geven aan en het aankleden van anderen. Het is een beroep waar ze tussen de bedrijven door in is gerold. "Mensen vroegen mij om advies," verklaart de voormalige danseres. "In het begin waren het vooral collega's die mij vroegen wat ze aanmoesten, of welke kledingstukken goed te combineren waren."
Als styliste heeft ze met diverse artiesten gewerkt. LL Cool J. kwam voor een televisieoptreden met twintig dansers aanzetten. "Dat was voor de MTV-Awards van 1997. Ik werkte toen samen met bureau Extention en verzorgde met hen ook de casting van die twintig achtergronddanseressen. Het probleem met zo'n beroemdheid is dat hij natuurlijk al een duidelijk eigen imago heeft. Dan moet je bedenken wat je hem nieuw kunt bieden. Wat is zijn imago? Wat is zijn eigen visie? En wat wil hij zelf?"
"Het is altijd een gevecht om een artiest iets nieuws aan te trekken. Ze zijn er vaak nogal huiverig voor. Daarom moet je als stylist hen het gevoel geven dat ze ondanks een uiterlijk, toch dezelfde persoon blijven. Zij moeten zich met het nieuwe outfit de koning te rijk voelen."
"Voor Hans Klok bijvoorbeeld, de illusionist, heb ik zes verschillende verschijningen bedacht. Hij ging voor een grote tournee door Europa en zijn bekende persoonlijke verschijning bestond toentertijd vooral uit zijn lange blonde haren wapperend in de wind van een windmachine. En hij droeg altijd een zwarte broek met een wit overhemd.
Ik heb bedacht dat hij verschillende looks zou moeten hebben tijdens een tournee. Met een presentatie die ook in de folders terug zou komen."
"Eerlijk gezegd houd ik het meest van de stress van het theater," mijmert de succesvol accessoireontwerpster na. "Ik vind het leuk om artiesten uit hun tent lokken. Een musical aankleden is het mooiste wat er is. "
"Na mijn ervaring met LL Cool J kreeg ik meer opdrachten in de hiphopsfeer. Voor de Nederlandse rapper Def Rymes bijvoorbeeld en was ik vooral bezig met de styling van clips. Dat betekent dat je alle kledingstukken bedenkt, maar je moet de ontwerpen soms ook zelf maken."
"Vier jaar geleden ging ik naar Azië om daar te filmen voor een Millenniumfeest. En daar kreeg ik allerlei ideetjes. Ik ben van mezelf een verzamelaar. Ik koop van alles in. Toen dacht ik ook 'dat ga ik voor die vriendin maken en dat die'. Ik maakte de kledingstukken, want wist zeker dat ik ze zou verkopen."
In die tijd kwam zij haar huidige zakenpartner Danny Mock tegen. "De samenwerking met hem heeft de verkoop een enorme 'boost' gegeven. Mijn productie groeide van vijfhonderd tot duizend stuks. Dat was wel wat anders dan vergeleken met het begin, toen ik met mijn brommertje op Bali door Den Pasar reed met een lading geitenvellen op m'n rug. "
"Korsetten maken heb ik altijd al gedaan. Daar weet ik genoeg vanaf. Kleding maken is me te technisch, dus dat doe ik niet. Ik vind dat je met accessoires veel meer kunt doen. Daarom maak ik liever sjaals, schoenen en tassen."
"Ook voor Chick On A Mission ontwerp ik zoals een stylist dat doet. Ik blijf daarbij vooral dicht bij mezelf. De verschillende desings horen dan ook bij elkaar en vormen één geheel. Al weet ik heus wel dat een vrouw nooit een set in één keer koopt. Maar hou er rekening mee omdat winkeliers vaak wel sets kopen om als lokkertje in hun zaak te zetten. Het totaalbeeld in hun etalage trekt klanten de winkel in."
In Nederland lijkt Chick On A Mission inmiddels haar maximum behaald te hebben waar het verkooppunten betreft, zeker om het label een zekre exclusief te laten behouden. Vandaar dat er vastomlijnde plannen zijn om agenten voor Frankrijk en Duitsland aan te tekken.
De ontwerpster bekent dat styling en theater haar enorm aantrekken. "Met de komst van Danny en een Nederlandse die de productie op Bali in de gaten houdt, ben ik daar niet zoveel tijd meer aan kwijt. Wie weet kan ik nu het stylen wel weer oppakken. Maar aan de andere kant, als ik in het Vondelpark loop en ik zie een stoer wijf met een van mijn tassen lopen, dan vind ik dat eigenlijk nog leuker."