• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Op naar Parijs!

Op naar Parijs!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Nog steeds blijft het aantal Nederlandse modebedrijven dat de stap naar de Franse vakbeurzen durft te zetten opvallend laag. Dat geldt overigens alleen voor de Prêt-à-Porter Paris. Op de Lyon Mode City en Tissu Premier in Lille is ons land een stuk beter vertegenwoordigd. De begeleiding voor buitenlandse exposanten is dan ook in Frankrijk erg goed geregeld. Bedrijven kunnen in hun hele traject naar Frankrijk worden bijgestaan door Promosalons, het promotiebureau dat Franse beurzen in het buitenland aanprijst. Het Nederlandse kantoor van de organisatie staat in Amsterdam. Coen Rosdorff is er directeur. FashionUnited sprak met hem en met Sylvie Verdierre die zich specifiek met de modebeurs in Parijs bezighoudt.

Hoewel er ieder seizoen meer modebedrijven naar Parijs afreizen komt het totaal aantal merken uit ons land bij de komende editie in september waarschijnlijk slechts op 15. En dat terwijl de Prêt-à-Porter Paris toch een van de grootste en breedst georiënteerde, maar vooral meest internationale modevakbeurzen van Europa is. Dat deze beurs bovendien resultaat oplevert blijkt wel uit het aantal bedrijven dat er steeds terugkomt. Bij de eerstvolgende beurs bedraagt het terugkeerpercentage meer dan 90% - slechts één bedrijf uit Nederland was ontevreden en haakte af. Het gros van de modebedrijven die de stap hebben gezet is enthousiast. Succes dat mede te danken is aan de inzet van Promosalons.

Promosalons werd in 1967 opgericht met als primair doel de Franse handelsbeurzen internationaal te promoten. Daaraan is ook de naam ontleend; promo van promotie en salon is het Franse woord voor beurs. Het is een particuliere non-profit organisatie, opgericht vanuit een samenwerking tussen de Kamer van Koophandel van Parijs, de Franse beurscomplexen en de beurzen zelf. De bemoeienis van de Parijse KvK is te verklaren vanuit de grote rol die deze in de economische ontwikkeling van dat land speelt. In Frankrijk fungeert de KvK als motor achter de ontwikkeling van een regio. Zo is de Kamer van Parijs tevens eigenaar van de lokale luchthavens, de infrastructuur, de expositiecomplexen et cetera. Daarom heeft deze partij er baat bij zoveel mogelijk bezoekers naar de regio te trekken. De groep participerende beursorganisaties is in de loop der jaren aan verandering onderhevig geweest. Modevakbeurs Prêt-à-Porter Paris is wel vanaf het begin erbij betrokken, evenals de internationale voedingsmiddelenbeurs Sial en de broodvakbeurs Europain. Promosalons werd opgericht vanuit het besef dat de toekomst van vakbeurzen alleen veilig kan worden gesteld als deze zich blijven ontwikkelen. En men zag in, dat daarvoor aandacht in het buitenland moest worden gewekt. De organisatie is begonnen vanuit kantoren in de aangrenzende landen en vervolgens daarbuiten razendsnel gegroeid. Het kantoor in Nederland dateert dan ook al van 1969. Inmiddels heeft Promosalons een enorm netwerk opgebouwd en is actief in meer dan 60 landen.

"Alle internationale kantoren van onze organisatie hebben dezelfde werkwijze," vertelt Coen Rosdorff, "en worden centraal aangestuurd vanuit Parijs. Dat betekent dat wie met Promosalons in zee gaat, in een klap wereldwijd kantoren ter beschikking heeft en zo een enorme bron van kennis van al die lokale markten." In Nederland vertegenwoordigt Promosalons zo'n 40 Franse vakbeurzen, waaronder alle grote mode-evenementen. De promotie naar - professionele - bezoekers is daarbij de belangrijkste taak van de organisatie. Voor ongeveer de helft van de aangesloten vakbeurzen werft Promosalons Nederland lokaal ook exposanten. Volgens Sylvie Verdierre, die behalve de modebeurzen ook woningdecoratie en een bouwbeurs in haar pakket heeft, is een grondige voorbereiding haar belangrijkste troef. "Voorafgaand aan de inschrijving organiseren wij bijeenkomsten waarvoor vertegenwoordigers van de beurs, oude exposanten en potentiële deelnemers worden uitgenodigd. Bij zo'n bijeenkomst wordt niet alleen informatie gegeven, maar worden ook onderling ervaringen uitgewisseld." Zeer nuttig als men overweegt voor het eerst deel te nemen, want naast alle praktische informatie worden ook kritische vragen gesteld. Met welk doel wil men naar een Franse beurs? Zijn de verwachtingen realistisch? Heeft een bedrijf er baat bij of niet? Sylvie vervolgt: "Het is niet onze bedoeling om exposanten 'coûte que coûte' naar de beurs te trekken, het doel is dat iedereen er beter van wordt. Dankzij het uitvoerige vóórtraject kun je eventuele teleurstellingen vooraf ondervangen. En dat werkt goed. In de loop der jaren is het onderlinge contact dankzij al die bijeenkomsten heel nauw geworden. Iedereen kent elkaar en dat resulteert in een prettige sfeer. Zowel hier als op de beurs."

Tijdens de beurs zijn Nederlandse vertegenwoordigers van Promosalons voor exposanten het eerste aanspreekpunt. Of het nu gaat om transportkwesties, het vinden van een hotel, de elektriciteitsvoorziening op de stand of zelfs het vertalen van een inkooporder. De organisatie biedt daarmee een waardevolle service die de exposanten bovendien niets extra kost. Rosdorff: "Wij werken op commissiebasis en worden ingehuurd door de beursorganisaties. De rekening na afloop gaat dan ook naar Frankrijk." Het netwerk van Promosalons biedt exposanten ook mogelijkheden om bezoekers naar de beursstand te trekken. Zo kan men bijvoorbeeld via het kantoor in Milaan vooraf uitnodigingen sturen aan het VIP-bestand in Italië en zo Italiaanse inkopers aantrekken. Alleen de verzendkosten van de mailing zijn dan voor rekening van het bedrijf.

Als de beurs is afgelopen kan men ook bij het promotiebureau terecht met vragen of klachten. "Die geven wij vervolgens weer gezamenlijk door aan de beursorganisatie," zegt Sylvie. "Door opmerkingen te bundelen krijg je meer draagkracht bij de organisaties, die vaak door hun formaat vrij log zijn. Wij proberen om de snelheid te bevorderen en om acute problemen direct aan te pakken. Daar staat tegenover dat de beursorganisaties er baat bij hebben te luisteren naar aan hun agent in Nederland." Een recente overwinning betreft bijvoorbeeld de plattegrond van de beursvloer. "Bij de Prêt-à-Porter was die pas heel laat klaar, waardoor exposanten hun standnummer vaak niet meer op uitnodigingen konden vermelden. Inmiddels begint men daar bijna een maand eerder aan."

Hindernissen die bedrijven bij deelname aan Franse beurzen ondervinden kunnen door Promosalons dus worden verlaagd of zelfs geheel weggenomen. Hoe worden de twijfelaars toch overtuigd? Sylvie: "Met geduld, ik ben niet van plan om mensen te pushen. Door inhoudelijke informatie te geven probeer ik hen te overtuigen. En door duidelijk te maken dat wij een goede samenwerking met hen en met de beurs heel serieus nemen."

FUvakblad
prêt-à-porter parijs