Opnieuw in actie tegen ramkraken
bezig met laden...
De gezamenlijke actie tegen anti ramkraakpalen van Mitex en het Platform Detailhandel leverde veel respons op van gemeenten, maar toch is het Platform nog niet te spreken over het resultaat. "We krijgen nog altijd veel klachten van ondernemers", zegt woordvoerder Sander van Golberdinge.
Mitex en het Platform Detailhandel Nederland begonnen hun actie eind vorig jaar omdat gemeenten strenge regels hanteerden op het gebied van esthetiek, waardoor het plaatsen van antirampalen vaak verboden werd. Tegelijkertijd nam het aantal ramkraken toe. Uit een onderzoek van verzekeraar Interpolis bleek het aantal ramkraken zelfs met dertig procent gestegen te zijn. De druk van verzekeraars die winkeliers verzochten ramkraakpalen te plaatsen steeg dan ook. Mitex en het Platform Detailhandel stelden een voorbeeldbrief op die ondernemers konden versturen aan de gemeente en riepen winkeliers op die te versturen aan gemeenten. De actie leverde bijna honderd reacties op waarin gemeenten aangaven hun anti-rampalenbeleid te willen versoepelen. Onder de reacties waren grote steden als Amsterdam, Utrecht en Zwolle. Om het aantal ramkraken verder terug te dringen kondigt het Platform een nieuwe campagne aan. Per ramkraak bedraagt de schadepost ongeveer €30.000.