Het aanstaande afscheid van oprichter Willem Vilé bij kledingfabrikant Vilenzo heeft geleid tot de grootste overname in de Nederlandse modegeschiedenis ooit. Vilenzo, zelf bekend van Dobber en Bad Boys, krijgt zowel de merken Van Gils als Jaguar in handen.

En ook over de opvolgingskwestie zijn de betrokken partijen het eens. Dat wordt Theo van Loon van United Fashion Makers. Met dat besluit is men niet over één nacht ijs gegaan. Heel bewust schakelde Vilé afgelopen zomer een duur headhuntersbureau in om op te zoek te gaan naar een geschikte opvolger.

Van Loon kwam daarbij niet in zicht. Het ingezette spoor leidde naar Ronald de Vree, directeur van pakkenproducent Van Gils. Het klikte. De Vree hapte toe, maar wilde niet vertrekken zonder het merk Van Gils mee te nemen.

De Britse moedermaatschappij William Beard vond dat allang prima. Het bedrijf raakte afgelopen jaar zijn belangrijkste klant Marks & Spencer kwijt, goed voor 40% van de omzet. Sindsdien is het Britse concern dringend op zoek naar contanten. Allereerst werden de bakens verzet. De toekomst lag voortaan op dames- en sportkleding. De mannenmode ging in de etalage. De Vree kreeg dan ook groen licht om Van Gils mee te nemen.

Maar er lag een kaper op de kust. Modebedrijf United Fashion Makers (UFM), bekend van de Jaguar-kledinglijn, loerde op het merk Van Gils. En plotseling lagen de kaarten anders. Het groene licht sprong op oranje. Want UFM zou wel eens meer kunnen bieden voor Van Gils dan Vilenzo. De bundeling van twee mannenmodemerken levert meer winstvoordelen op dan Vilenzo ooit zou kunnen behalen.

In één klap veranderde een eenvoudige overnamepoging in een verraderlijke slangenkuil. De kans op mislukken leek groter dan een voor De Vree gunstige afloop. Om alsnog te slagen zou De Vree een behoedzaam schaakspel moeten spelen. Zijn list had hij al spoedig klaar.

Gezamenlijk zouden de drie partijen het grootste Nederlandse modebedrijf worden. Dat idee moest drie trotse Brabanders toch kunnen aanspreken. En iedereen zou zijn zin kunnen krijgen. Van Loon blijft aan het hoofd staan van zijn eigen bedrijf waar Van Gils deel van uitmaakt. De Vree behoudt de leiding over Van Gils. En Vilé krijgt volgend jaar maart zijn gewenste kundige opvolger. Dat plannetje moest lukken.

En daarmee is het verhaal nog niet uit. Mogelijk zit er nóg een overname in de pijplijn. Want De Vree heeft bij William Beard niet alleen de leiding over Van Gils, maar ook over het Zweedse bedrijf MT Owner. Dat bezit de merken Melka en Tenson. Het Britse moederbedrijf wil de skikleding van Tenson graag houden, maar hecht minder aan de vrijetijdskleding van Melka. De Vree gaat proberen Melka los te weken van Tenson om het bij Vilenzo in te brengen. Daar kan hij zelf enige invloed op uitoefenen. Tot 30 juni blijft hij bij William Beard in dienst als directeur van MT Owner. Maar hij is gewaarschuwd. Voor je het weet duikt een rivaal op.

Met de inlijving van merken als Van Gils en Jaguar wordt de voormalige kinderkledingfabrikant Vilenzo definitief een modehuis. Analisten verwachten dat het bedrijf zich verder zal transformeren tot modehuis. Van oudsher heeft Vilenzo een positie op de markt voor huismerken. De twee vandaag aangekondigde over te nemen ondernemingen zijn actief met modemerken als Van Gils, Frans Molenaar, Peter van Holland, Jaguar en Obvious.

"De aankoop van Centaur Clothes en United Fashion Makers lijkt ons een goede zet", zegt Bas Nienhaus van het Orange Fund, een beleggingsfonds dat in kleine beursfonden belegt. "We juichen die stap toe."

Nienhaus hoopt dat de vandaag aangekondigde aanwinsten een impuls zullen zijn voor de verhandelbaarheid van de Vilenzo-aandelen. "Het is echt een micro-cap. Er is niet of nauwelijks beurshandel in Vilenzo. Met de nu verworven bekende merken zal de belangstelling van beleggers naar verwachting toenemen. Vooral een merk als Jaguar spreekt tot de verbeelding. De omzet van het bedrijf verdubbelt bijna. Het wordt langzamerhand een smallcap."

Vorig jaar begon Vilenzo al met het geven van analistenpresentaties om de belangstelling van de financiële wereld te stimuleren. "Ze hebben toen al laten weten op jacht te gaan naar meer toonaangevende merken." De eerste reactie van beleggers lijkt eveneens enthousiast. Op de beurs steeg het aandeel Vilenzo woensdag met 7,1% in waarde tot 21,25 euro. De ombouw van Vilenzo van textielfabrikant naar modehuis begon in 1993. Toen kreeg Vilenzo het kinderkledingmerk Salty Dog in handen. Een jaar later volgde Bad Boys. Vorig jaar kwamen daar de invoerrechten op Björn Borg-mode bij. En woensdag dus Van Gils en Jaguar.

Oprichter Willem Vilé is een echte productieman. In 1960 richtte hij een naai-atelier in. Dertien jaar later was de productie al zodanig gegroeid dat hij een atelier in Tunesië opende. De lagere kosten dreven hem naar lage-lonenlanden. Later volgden fabrieken in Sri Lanka, Pakistan en Madagascar. Het zwaartepunt lag altijd op de productie van kinderkleding voor zogeheten private labels, veelal huismerken van grote detaillisten als C&A.

De afgelopen jaren is Vilenzo de productie van kleding steeds meer gaan uitbesteden. Het bedrijf richt zich steeds meer op verkoop en distributie. Vilenzo heeft tegenwoordig zelfs enkele winkels in bezit. Afgelopen zomer werden de fabrieken in Sri Lanka al verkocht. Verwacht wordt dat het productie-apparaat de komende jaren verder zal slinken.

De overname is volgens Nienhaus ook interessant vanwege de opvolging van Vilé. De oprichter heeft aangekondigd het bedrijf binnenkort te verlaten. Met het binnenhalen van United Fashion Makers haalt hij mogelijk ook enkele kanditaat-opvolgers in huis. Vilé is nog steeds grootaandeelhouders. Via de vennootschap Vimotex heeft hij circa tweederde van de aandelen in Vilenzo in handen. Het Orange Fund heeft een belang van circa 10%.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN