• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Overname Umbro door Nike

Overname Umbro door Nike

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Sportgoederengigant Nike betaalt 408 miljoen euro (825 miljoen pond) voor het Britse sportmerk Umbro. De raden van bestuur van de beide bedrijven zijn overeen gekomen dat Nike de aandeelhouders van Umbro €2,77 (193 pence) per aandeel betaalt. Dat is een premie van ongeveer 61 procent op de slotkoers van vorige week woensdag. De raad van bestuur van Umbro adviseerde zijn aandeelhouders unaniem het bod van Nike te accepteren. Volgens Steve Makin, CEO van Umbro, betekent de overname voor de aandeelhouders, medewerkers en de klanten van Umbro een "spannende toekomst". "We zullen een sterker en beter bedrijf zijn als we deel uitmaken van Nike," zegt hij in een verklaring. "Deze overeenkomst stelt ons in staat onze groeistrategie te bespoedigen door gebruik te maken van Nike's expertise. We kijken ernaar uit Umbro met Nike's steun naar een hoger niveau te tillen." Maar ook Nike zelf profiteert van de overname. De acquisitie van Umbro betekent een fikse uitbreiding van de marktpositie op het gebied van voetbal. Umbro is een Brits voetbalmerk met zeventig jaar ervaring en een belangrijke speler op de markt van voetbalartikelen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van £149,5 miljoen. Umbro verkoopt zijn producten in meer dan 90 landen en heeft marketingrelaties met topvoetballers en voetbalteams, waaronder het nationale team van Engeland. Nike directeur Mark Parker wil de sterke punten van Umbro benutten: “Umbro is een merk met een sterke geschiedenis en veel ervaring in de voetbalsport, een van de meest populaire sporten ter wereld. Met als thuisbasis de grootste voetbalmarkt ter wereld. Dankzij de sterke banden die het merk heeft met The Football Association en het Engelse nationale team is Umbro's toekomst zelfs nog sterker dan zijn verleden." Begin dit jaar wees Nike voetbal aan als een van de belangrijkste groeimarkten van het bedrijf. Sinds het begin van de jaren '90 groeide Nikes omzet uit voetbalproducten met 40 miljoen dollar tot 1,5 miljard. Andere gewenste groeimarkten zijn onder meer hardlopen, basketbal en fitness. Groei gaat bij Nike vaker gepaard met overnames. Zo kocht het bedrijf in 2003 het sportmerk Converse, dat sinds de overname met 22 procent is gegroeid. Ook nam het de producent van luxe schoeisel Col e Haan over en het kledingconcern Hurley International. De inkomsten die Nike verkrijgt uit van origine andere bedrijven bedraagt meer dan twee miljard. Het is de bedoeling dat deze bedrijven in 2011 een bijdrage van 25 procent leveren aan de groei van het bedrijf.

Nike
Umbro