• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Pakkenoorlog hervat; aanklacht Oger vs Suitsupply

Pakkenoorlog hervat; aanklacht Oger vs Suitsupply

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een ludieke reclameactie van herenmodezaak Suitsupply moet het jonge bedrijf met een rechtzaak bekopen. Streepjeskoning Oger spant namelijk een kort geding aan, omdat Suitsupply de naam van Oger heeft gebruikt in een reclamemailing aan zijn klanten. In de mailing staat een striptekening met de figuurtjes Fokke en Sukke en de tekst: 'Een mooi pak? Daarvoor ga je langs Oger... en dan links... en dan rechts'. Wie deze instructies opvolgt loopt van de Amsterdamse P.C. Hooftstraat, waar Oger gevestigd is, naar de Willemsparkweg waar Suitsupply in mei van dit jaar zijn tiende filiaal opende.

Het kort geding dat Oger nu aanspant is het zoveelste hoofdstuk in een geschil tussen de twee herenmodezaken, dat in de pers inmiddels de bijnaam; 'pakkenoorlog' heeft gekregen. Het begon allemaal met de opening van de flagship store van Suitsupply op hemelsbreed nog geen 500 meter afstand van Oger Lusinks winkel. Beide zaken claimen geen concurrenten van elkaar te zijn, maar ze verkochten wel allebei chique Italiaanse mannenpakken van dezelfde leverancier. Suitsupply bood de pakken 'onder eigen label' alleen aanmerkelijk goedkoper aan dan Oger.

Rond het tijdstip van de opening van het nieuwe filiaal in Amsterdam kreeg Suitsupply een telefoontje van zijn leverancier, het Italiaanse Nervesa, dat die klachten had gekregen van andere klanten zoals Oger, Tip de Bruin en Heeren. Hoewel Suitsupply de pakken onder eigen label verkocht werden deze toch herkend als een product van dezelfde fabrikant. Bovendien had Nervesa stalenboeken bijgeleverd, waarop de naam van de fabrikant stond gedrukt. Volgens Fokke de Jong, directeur Suitsupply, hebben de andere klanten van Nervesa bij de leverancier gedreigd dat zij hun klandizie zouden intrekken als de fabrikant nog langer aan Suitsupply zou leveren.

De Jong: "We zijn vrij op welk niveau wij onze prijzen instellen. Nervesa was vooraf op de hoogte dat de prijs-kwaliteit verhouding onze belangrijkste verkooptool is. Dat andere klanten dreigden met opstappen, dat riekt naar verticale prijsbinding. En dat is binnen de EU verboden." Leverancier Jaap de Ruiter wordt in een artikel in Management Team geciteerd. Hij zegt daarin niet gelukkig te zijn geweest met de verkoopwijze van Suitsupply. Zo zou het bedrijf zijn pakken als lokkertje onder de inkoopprijs hebben aangeboden, om andere pakken beter te kunnen verkopen. Inmiddels is de samenwerking tussen Nervesa en Suitsupply opgezegd en de orders geannuleerd. Suitsupply is daarop met een Engelse leverancier in zee gegaan, die naar eigen zeggen nog betere kwaliteit biedt.

Maar daarmee was de 'pakkenoorlog' nog niet uitgevochten. Na het verschijnen van artikelen over deze kwestie in Management Team en De Telegraaf, waarin de partijen elkaar verbaal te lijf gingen, besloot Suitsupply de situatie op een ludieke manier te gebruiken in de aankondiging van zijn zomeractie, die overigens alleen naar de klantenkring van het bedrijf is verstuurd. "Een grap" zegt de Jong. "Wij zijn er niet op uit om Oger onderuit te halen."

Advocaat Dirk Visser vertegenwoordigt Oger en zegt in Het Parool, dat de actie "een verzinsel (is) van Suitsupply om in de media te komen". Volgens de advocaat wil men met het kort geding voor eens en altijd van de melige Oger-gerichte reclame-uitingen van Suitsupply af zijn. "Vrijwillig zijn ze niet bereid daarmee te stoppen, dus dan moet het maar zo". Ja, ook als dat betekent dat de pakkenoorlog weer wordt opgerakeld.

SuitSupply