Pakkenoorlog is goed voor Nederland
bezig met laden...
Suit supply heeft de wind in de zeilen. Oger sponsort Ajax, Feyenoord en PSV en New Tailor breidt uit. Hoezo recessie? De kledingwinkels in het hogere segment lijken meer last te hebben van de warmte dan van een economische teruggang. Mensen kleden zich in onzekere tijden beter, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Ineens gaat de stropdas weer om en worden de pakken rustiger, ingetogener. De teugels worden in diverse bedrijven weer aangetrokken. De toon is serieuzer en dit uit zich in de kleding.
New Tailor heeft een goed eerste half jaar achter de rug met een omzetgroei van bijna 10% en dat terwijl er vorig jaar een groei werd gerealiseerd van 45%. De gemiddelde besteding is toegenomen, omdat er meer vraag is naar verfijnde en dus dure stoffen. New Tailor heeft geen voorraadkosten omdat het alleen pakken op maat maakt. Wel hebben ze een ruime collectie dassen, hemden en accesoires. Het voorraadrisico is derhalve klein. New Tailor doet dan ook als een van de zeer weinige winkels in Nederland niet aan opruiming.
De kledingbranche maakt zichzelf kapot door bijna het hele jaar door aan opruiming te doen. Liever 52 weken per jaar een goede prijs/kwaliteit verhouding dan 26 weken per jaar opruiming redeneert New Tailor. Klanten beseffen en accepteren best dat een winkelier ook iets moet verdienen aan een pak of hemd. Een product goedkoper aanbieden dan de concurrent is niet zo moeilijk. Hoe je op de lange termijn een goede prijs/kwaliteit verhouding kunt garanderen wel.
New Tailor zal zich binnenkort ook vestigen in Amsterdam-Zuid. Oger, Suit Supply en de Society Shop krijgen er in Amsterdam een geduchte concurrent bij. De pakkenoorlog zal zich voortzetten. Wat New Tailor betreft gewoon op basis van service en kwaliteit en niet op 'prijs' of 'gezien willen worden'.