Perfectly Basics: Een overzicht van tien jaar damesmode
bezig met laden...
Damesmode is door de jaren heen veel veranderd en zelfs de populariteit van bepaalde basics als T-shirts en gebreide vesten heeft het afgelopen decennium verschuivingen gezien. In de maand september staat bij FashionUnited het thema damesmode centraal en naar aanleiding van het tienjarige bestaan van de Nederlandse multi-brandwebshop Perfectly Basics maakte FashionUnited, samen met deze op tijdloze basics gerichte webwinkel, een overzicht van de best verkochte mode-items en daarmee de damesmodetrends van de afgelopen tien jaar.
2006: Basic V-hals T-shirt van Filippa K
Toen Perfectly Basics in 2006 werd opgericht door Peter en Birgit Blaas, was Filippa K het eerste merk dat via de webshop werd verkocht. In dat jaar was het basic V-hals T-shirt van Filippa K, de Soft Lycra, het best verkochte mode-item onder Perfectly Basics’ klanten. Een basic wit T-shirt van organisch katoen, met een ronde hals en korte kapmouwen.
2007: Klassiek vest van Repeat Cashmere
In 2007 werd het luxemerk Repeat Cashmere aan het portfolio van Perfectly Basics toegevoegd. Bij dit van oorsprong Zwitserse label, dat in Nederland ook wordt verkocht in eigen winkels, staat tijdloze mode voorop. In dat jaar was het klassieke vest, in verschillende basiskleuren, van Repeat Cashmere het meest populair onder de klanten van Perfectly Basics.
2008: Little black dress van Frenzii
Hoewel de little black dress het ieder jaar erg goed doet, was in 2008 de basic zwarte jurk van het uit Los Angeles afkomstige damesmodemerk Frenzii het best verkochte mode-item via Perfectly Basics. Het Amerikaanse label verkoopt met name tijdloze tops, jurken en rokken. Frenzii’s little black dress is mouwloos, heeft een diepe V-hals en heeft bij de taille een licht geplooid stuk dat een eventueel buikje minder goed zichtbaar maakt.
2009: Tunieken van Day Birger et Mikkelsen
In 2009 werden de tunieken van het Deense merk Day Birger et Mikkelsen het beste verkocht. Met name de tuniek in bohemian stijl van het in 1997 opgerichte label was in dat jaar populair. Deze heeft een met kant afgewerkte boothals, gestikte borduursels en plooien en een lange manchet met een kleine knoop. Het is een rechtvallend model, maar kan bij de taille worden aangesloten door een vastzittend koord op de rug.
2010: Perfectly fit BH en slip van Calvin Klein Underwear
Het ondergoed van Calvin Klein heeft door de jaren heen aan populariteit gewonnen. In het jaar 2010 waren de perfectly fit BH en slip van het luxemerk in trek bij Perfectly Basics’ klanten. Naast deze kwalitatief goede sportieve artikelen, deden ook de vrouwelijke items met kanten details het goed.
2011: De wikkeljurk van Issa London
In 2011 vierde de wikkeljurk haar 40-jarige bestaan. Inmiddels zijn wikkeljurken door hun comfort niet meer uit het huidige modebeeld weg te denken. Bovendien zijn ze passend voor alle gelegenheden, lichaamsvormen en leeftijden. Het Britse modemerk Issa London was het eerste label dat via Perfectly Basics wikkeljurken verkocht. Inmiddels zijn ook de wikkeljurken van Diane von Furstenberg via de webshop verkrijgbaar.
2012: Shapewear van Spanx
Het corrigerend ondergoed van het in 2000 opgerichte Amerikaanse bedrijf Spanx werd in 2012 erg goed verkocht bij Perfectly Basics. Sindsdien is de collectie, die bestaat uit ondergoed, maar ook voetloze panty’s, ieder jaar groter en populairder geworden.
2013: Sleaford blazer van Drykorn
De donkerblauwe, basic Sleaford blazer van het Duitse modemerk Drykorn, dat zich in 2013 aansloot bij Perfecly Basics, werd in dat jaar goed verkocht. Het jasje zit aangesloten, is gemaakt van stretch-scheerwol en is door de simpele donkerblauwe kleur met name geschikt voor de zakelijke garderobe.
2014: Mary vest van Sibin Linnebjerg
In 2014 was het Mary vest van het Scandinavische modemerk Sibin Linnebjerg, dat in 1997 werd opgericht, het best verkochte mode-item. Sibin Linnebjerg maakt gebruik van ruwe materialen en duurzame productiemethoden en brengt met name gebreide truien, vesten en accessoires als mutsen en sjaals. Het Mary vest, ook een gebreid vest, was in 2014 populair in de kleuren zwart en donkerblauw. Nu wordt het vest in twee lengtes en ruim tien verschillende kleuren verkocht.
2015: Classic pocket T-shirt van T by Alexander Wang
Ook T by Alexander Wang werd in 2013 aan het merkenpakket van Perfectly Basics toegevoegd. Vorig jaar was het klassieke, ruim vallende pocket T-shirt van het urban modemerk één van de best verkochte mode-items. Vooral de minimalistische kleuren zwart, wit, grijs en blauw waren populair. Door de jaren heen vielen ook trendkleuren als bordeauxrood en legergroen in de smaak.
2016: Sleehak espadrille van Castañer
Hoewel het jaar nog niet voorbij is, ziet Perfectly Basics dat de sleehak espadrille van het in 1927 opgerichte Spaanse merk goed wordt verkocht. Het merk, opgericht door de familie Castañer, werd pas in de laatste helft van de vorige eeuw populair, na een samenwerking met Yves Saint Laurent. De espadrilles zijn ook zonder sleehak en in verschillende, zomerse kleuren verkrijgbaar.
Perfectly Basics werd in 2006 opgericht door Peter en Birgit Blaas en is uitgegroeid tot de eerste Nederlandse succesvolle multi-brandwebshop. Het bedrijf verkoopt dameskleding, tassen, schoenen, accessoires en lingerie van merken als Theory, T by Alexander Wang, Zadig et Voltaire en Helmut Lang. Vorig jaar opende Perfectly Basics haar tweede buitenlandse kantoor net buiten Londen. Het Nederlandse kantoor bevindt zich in Haarlem.
Beeld: Perfectly Basics website