Platform voor ketendigitalisering
bezig met laden...
Het wil nog niet erg vlotten met digitalisering van de modebranche. Daarom besloten brancheorganisaties Mitex en Modint een platform op te richten om de digitalisering verder op weg te helpen. Met het convenant dat de organisaties donderdag 7 juni ondertekenden, is het platform een feit. Doel is tweehonderd retailers te vinden die door middel van EDI een jaar lang elektronisch informatie uitwisselen met twee van hun leveranciers over de verkopen in hun winkel. Om dit te bereiken werkt het platform samen met diverse partners, waaronder FashionUnited e-business. Digitalisering is echt nodig, vindt platformvoorzitter Jan Meerman "Deze branche communiceert vooroorlogs," zegt Meerman, die als directeur van Mitex geregeld in contact komt met andere branches. "Elders is men veel verder. Het zou de modebranche veel kunnen opleveren. Handmatig orderen of facturen invoeren, hoeft dan bijvoorbeeld niet meer en dus scheelt digitalisering tijd. Doordat je sneller kunt communiceren met leveranciers en beter kunt inspelen op de verkopen, is het makkelijker de omzet te verhogen." Harry Bijl, manager branches/mode bij Mitex zet zich al vijf jaar in voor digitalisering van de modebranche. Hij denkt dat de oprichting van een platform nodig is om de mogelijkheden te verbeteren. "Nu vindt de digitale informatie-uitwisseling nog te veel op individuele basis plaats. Om alle partijen optimaal te laten profiteren van de voordelen, is het nodig dat er meer gebruik van wordt gemaakt." Louis van Andel, managing director bij State of Art, is enthousiast over het digitaal uitwisselen van informatie met retailers. "State of Art gebruikt EDI nu met ongeveer negentig retailers. Voor ons werkt het erg goed. We kunnen beter inspelen op de vraag van retailers, doordat we weten welke items goed lopen. Dat is voor beide partijen positief, uiteindelijk hebben we hetzelfde doel." Ook Nike sluit steeds meer klanten aan op het EDI-systeem. "Het mooiste is dat het de markt inzichtelijk maakt," aldus operations manager Bas Pierik. "Er valt zoveel data te verzamelen, waarom zouden we daar geen gebruik van maken? In de praktijk blijkt dat retailers er vaak nog niet klaar voor zijn. Ze zijn huiverig voor de techniek. Maar techniek is alleen maar een middel om tot betere zaken te te komen." Paul Konijnendijk van Konijnendijk Mode zag tot nu toe het nut van digitalisering nog niet echt in: "We hadden er gewoon geen tijd voor. Zaken als klantgerichtheid kregen bij ons prioriteit. Maar ik denk wel dat een grotere input en participatie van fabrikanten in principe iets op kan leveren." Ook Marlies Davidse van Slot Mode overweegt de stap te wagen. "Wij denken dat het uiteindelijk noodzakelijk zal zijn, maar het is lastig om er mee te beginnen omdat we zelf geen technische kennis in huis hebben. We zijn dan ook heel blij met het platform. Op deze manier krijg je toch ondersteuning en blijft het organisatorisch beter behapbaar." Retailers kunnen zich tot 1 augustus inschrijven bij het platform.