Playologie lanceert een virtuele showroom op het gebied van mode en design
bezig met laden...
Playologie viert zijn driejarig bestaan met een uitdaging in het vooruitzicht. De virtuele Franse showroom, gecreëerd door Sébastien de Hutten en zijn zus Marie Czapska, de twee oprichters van de Playtime-beurzen – gewijd aan het universum van het kind en de aanstaande moeder – is erin geslaagd om een goede positie te verwerven op 2.0-niveau. Dit jaar krijgt de interface een hogere snelheid en voorziet niet alleen een toename van het aantal kopers voor het eind van het jaar, maar wil ook zijn activiteiten uitbreiden naar de heren- en damesmode en de designsector.
FashionUnited: Hoe heeft Playologie zich ontwikkeld sinds de start in 2014?
Sébastien de Hutten: Na het chaotische begin, vanwege ontwikkelings- en ontwerpproblemen, liggen de eerste proefversies nu achter ons en hebben we het platform eindelijk gelanceerd voor alle mode- en designsectoren, met een volledig operationeel systeem, in zeven talen en voorzien van unieke functies voor dit soort sites. Playologie is nu een ongelooflijke site en is zowel een online beurs als een hulpmiddel waar een merk al zijn commerciële teams bijeen kan brengen voor het hele proces, van de bestelling tot het afleveringsbewijs en de facturatie.
Hebben de merken dit nieuwe hulpmiddel gemakkelijk in kunnen voeren? Welke voordelen hebben ze als ze hun producten via deze virtuele showroom verkopen?
De invoering van het platform gebeurt heel geleidelijk omdat, ondanks de duidelijke behoefte aan nieuwe manieren van werken, oude gewoontes tijd nodig hebben om te veranderen. Het voornaamste voordeel is het feit dat kopers vaak maar heel weinig tijd hebben om bestellingen te ontvangen op materiële beurzen die steeds vaker ontmoetingsplaatsen zijn en benut worden voor presentaties, uitwisselingen en inspiratie. Op Playologie kunnen bestellingen het hele jaar door geplaatst worden!
Hoeveel merken verkopen hun collecties nu op Playologie?
We hebben op dit moment ongeveer 130 merken die actief zijn op onze site, maar de heren- en dameskledingsector en de woninginrichtingssector moeten zich nog ontwikkelen.
Aan welke criteria moeten de merken voldoen om hun producten te kunnen verkopen op Playologie?
Onze selectiecriteria zijn al 20 jaar niet veranderd! We zoeken met name collecties die een geschiedenis hebben, die een eigen identiteit hebben, die we kunnen verdedigen.
Hoeveel kopers worden er elk jaar geregistreerd?
Op dit moment hebben we 1800 geregistreerde kopers en we werken met een basis van 30.000 potentiële kopers die we moeten overtuigen van de voordelen van het gebruik van een site als Playologie. We moeten zodoende voor het eind van het jaar 2500 ingeschreven kopers hebben, een aantal dat verhoudingsgewijs toe zal nemen met het aantal merken dat zich bij het platform zal voegen. Voor kopers is Playologie gratis, zonder provisie, vertrouwelijk, veilig... er zijn alleen voordelen verbonden aan hun inschrijving!
Op welke markt is Playologie vooral dynamisch?
De Europese markt is op dit moment de meest dynamische markt, maar we hebben ook Aziatische en Amerikaanse kopers die het platform op actieve wijze gebruiken. We rekenen op onze filialen in Japan en de Verenigde Staten om deze ontwikkeling te ondersteunen.
Hoeveel kost het abonnement en welke diensten krijgen de klanten aangeboden?
De prijs van het abonnement is afhankelijk van het aantal referenties van het merk. Over het algemeen hebben we gemerkt dat de prijs van een abonnement voor het hele jaar vaak overeenkomt met de prijs van een stand van 4 m2 op een echte beurs die drie dagen duurt, één keer per jaar! Maar de overeenkomst eindigt daar, want Playologie is een perfecte aanvulling op die beurzen en daarom wilden we dat ons abonnement de gunstigste prijs heeft op de markt!
Naast een zeer groot aantal functies dat onbeperkt aangeboden wordt aan alle geabonneerden, leggen we ons er ook op toe om op actieve wijze informatie over de merken te verschaffen aan de kopers en werken we elke dag aan de internationale zichtbaarheid van het platform en zijn leden.
Hebben jullie iets nieuws voorzien dat dit jaar toegevoegd zal worden aan de virtuele showroom?Het grote nieuws dit jaar is de lancering voor alle mode- en designsectoren. Dat is een bijzonder ambitieuze ontwikkeling, maar die ons onontbeerlijk lijkt om perfect afgestemd te zijn op een markt die steeds meer multidisciplinair wordt.
Foto’s: verschaft door Playologie. Sébastien de Hutten en Marie Czapska ©Karel Baras