Pop-up stores veroveren de wereld
bezig met laden...
Snel, sneller, snelst. Door de razendsnelle ontwikkelingen op allerhande gebieden raken we gewend aan een enorme snelheid. E-mail, vliegen, hoge snelheidstreinen. Haast lijkt de nieuwste trend. Bedrijven doen er daarom alles aan de aandacht van de consument te trekken. Door het creëren van een gevoel van urgentie lijkt het alsof de consument snel moet handelen om een product in handen te krijgen. Een voorbeeld hiervan is het product dat in limited edition op de markt wordt gebracht (Chanel maakt elk jaar wel een paar limited editions nagellakken waarvoor lange wachtlijsten gelden). Maar het toppunt van urgentie is het als de winkel zelf maar even bestaat; de consument moet dan heel snel handelen. Anders is de winkel alweer vertrokken. De pop-up store of guerillawinkel (algemeen: pop-up retail), bestaat al weer enkele jaren. In steden als Londen en New York zijn sinds 2003 vele winkels geopend en weer dicht gegaan. Zo waren er tijdelijke winkels van onder andere Nike, Havaianas, Proenza Schouler en Comme des Garçons (die guerillawinkels opende in Berlijn en Tokyo). En reed Gap met een collectie rond in een rijdende pop-up winkel; de schoolbus. Ook Amsterdam wordt meegezogen in de trend die in grote steden al langer gaande is. Vorig jaar al opende tijdschrift Blend een tijdelijke winkel op de Westerstraat in de Jordaan. En sinds vandaag kan de Levi's Blue fan naar hartelust shoppen in de Houtkopersdwarsstraat 3 vlakbij de Waterlooplein. Wel snel natuurlijk want op 10 april opent er in de ruimte waar nu de Levi's winkel huist al weer een andere winkel. Ido de Voos huurde het pand in de Houtkopersdwarsstraat om zijn winkel 90m2 (ninety square meters) daar naartoe te verhuizen, toen hij werd benaderd door Levi's voor het openen van een tijdelijke winkel in het pand. Zeventig procent van het winkeloppervlak werd ingericht met de lente/zomercollectie 2008 van Levi's Blue, de premium lijn van het Amerikaanse spijkerbroekenlabel. De inkoop voor de overige dertig procent van de winkel was de verantwoordelijkheid van De Voos, die tevens de winkel runt. Levi's opende al eerder een pop-up winkel in Stockholm. Antwerpen is de volgende stad waar Levi's een guerillawinkel gaat openen. Volgens De Voos is deze manier van winkels openen heel erg van deze tijd: "Er is zo veel aanbod voor iedereen. Het wordt voor merken steeds moeilijker de aandacht vast te houden." Wel vraagt De Voos zich af wat deze manier van retail voor verkoopresultaat zal opleveren. "Het gaat niet om de verkoop, maar het is meer een vorm van pr." Er zullen in de zes weken dat de winkel in Amsterdam bestaat meerdere events plaatsvinden om de aandacht op de winkel te vestigen. De opening gisteren was daar een van. De winkel is open voor publiek tot 2 april. Daarna zal 290m2 er op 10 april zijn deuren openen.