• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Prénatal wereldwijd één

Prénatal wereldwijd één

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Nederlandse babyketen Prénatal wordt overgenomen door het Italiaanse familiebedrijf Artsana. Artsana is eigenaar van Prénatal S.p.A, de rechthebbende van het merk in de rest van de wereld. Het Nederlandse Prénatal Moeder en Kind BV is eigenaar van de rechten in de Benelux. Prénatal was sinds 2002 eigendom van Retail Network. Over de financiële kant van de transactie zijn geen uitspraken gedaan.

"Wij zijn heel erg blij met deze overname," zegt Petra Brussen, algemeen directeur van de keten. "Prénatal is nu wereldwijd weer één." Het traject voorafgaand aan de overdracht, die op 28 augustus officieel zal plaatsvinden, is razendsnel gegaan. Brussen merkt op dat de eerste verkennende gesprekken begin juni hebben plaatsgevonden. "De Italianen waren zeer onder de indruk van het nieuwe Nederlandse concept." Na de overname door Retail Network in 2002 heeft Prénatal een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd. Er werd een nieuwe filosofie ontwikkeld, het volledige assortiment werd vernieuwd en de winkels verbouwd. Dit concept, waarbij de babyketen meer 'emotie' heeft ingebracht, zal de basis zijn voor de introductie van Prénatal in Noord Europa. Artsana is met 330 winkels nu voornamelijk actief in Zuid Europa en Mexico. Prénatal Moeder en Kind was onder Retail Network met 72 winkels alleen in Nederland actief.

Prénatal Moeder en Kind BV zal binnen de nieuwe organisatie zelfstandig functioneren naast de Zuid-Europese organisatie en die van de rest van de wereld. Management en medewerkers van het Nederlandse bedrijf gaan mee naar de nieuwe eigenaar. "Eerste stap is nu om beide organisaties in elkaar te vlechten," zegt Brussen. "De organisatie in Nederland mag daar niet onder lijden." Artsana werd in 1946 opgericht door Pietro Catelli. Zijn zoon Michele heeft nu de leiding. Artsana is behalve met babyproducten ook actief met (para-)medische producten en cosmetica. Tijdens een interview dat FashionUnited begin juli met directeur Petra Brussen had, zei zij strategische samenwerkingen te willen aangaan voor specifieke diensten. "Ik denk dan bijvoorbeeld aan thuiszorg, zwangerschapsgym of kinderopvang."

Vrijdag maakte Retail Network al bekend dat het sportwinkelketen Perry Sport heeft verkocht aan detailhandelsbedrijf Unlimited Sports Group (USG), die ook de Aktiesport-keten bezit. Eerder verkocht Retail Network al de Hans Anders Groep en de winkelketens Scapino en Lucardi. Na de definitieve overdracht van Prénatal bestaat Retail Network uit Kijkshop en Siebel Juweliers.

Deze maand in FashionUnited vakblad 'Jong' een uitgebreid interview met Petra Brussen over de nieuwe strategie bij Prénatal.

 

Prenatal