• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Prêt à Porter Paris: Internationale beurs van formaat

Prêt à Porter Paris: Internationale beurs van formaat

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Overweldigend, eclectisch en voor ieder wat wils. Sinds de eerste editie van de Prêt-à-Porter Paris in 1956 profileert deze modevakbeurs zich als spiegel voor de ontwikkeling van trends op het gebied van damesmode en als ontmoetingsplek voor de internationale modebranche. Niet geheel ten onrechte; de inmiddels ruim 1,500 internationale merken die er twee keer paar jaar staan geven een duidelijk overzicht van de verschillende trends op het gebied van mode en accessoires. Bovendien schenkt de organisatie veel aandacht aan het voorspellen van trends door middel van diverse nevenactiviteiten. Hierdoor trekt de beurs zowel mensen uit de modebranche als geïnteresseerde particulieren.

Grenzen overschrijden De 100e editie van Prêt-à-Porter Paris begon vorige maand tamelijk rustig, maar heeft uiteindelijk weer aan alle verwachtingen voldaan. Deelnemers en bezoekers kwamen van heinde en verre om gedurende vier dagen 's werelds grootste collectie damesmode in dé modestad bij uitstek bij te wonen. De beurs trekt ieder jaar steeds meer Franse en internationale deelnemers. In de afgelopen vier jaar is het aantal internationale merken toegenomen van 44 procent naar 57 procent. Het wereldse karakter van de beurs trekt ook steeds meer bezoekers. Ditmaal werd de Prêt-à-Porter door 42,938 mensen bezocht, een stijging van 1 procent ten opzichte van vorig seizoen, en bovendien precies het aantal waar de organisatoren op hadden gehoopt. Jean-Pierre Mocho, de voorzitter van de Franse federatie voor prêt-à-porter damesmode, heeft sinds zijn toetreden tot de functie vier jaar geleden als doel een internationaal evenement te organiseren. Uit de cijfers blijkt dat dit hem al aardig is gelukt, want niet alleen is het aantal niet-Franse deelnemers toegenomen, de bezoekers worden ook steeds internationaler. Het merendeel komt uit Italië, Spanje, Engeland en België, maar er komen ook steeds meer Denen, Russen en Duitsers op de beurs af. Zelfs bezoekers uit het Verre- en Midden Oosten maken de lange reis naar Parijs, hoewel zij ditmaal wel in kleinere aantallen aanwezig waren. De komende drie jaar wil Mocho het internationale gehalte nog verder uitbreiden. "Wij willen het niveau steeds verbeteren. De kwaliteit van de merken die participeren is goed, maar het kan altijd beter," aldus Mocho. Het internationale karakter van de beurs kan worden herleid tot het allereerste begin, toen een aantal Franse modeprofessionals vijftig jaar geleden een reis naar de VS maakte om meer te leren over de Amerikaanse ready-to-wear markt en deze als voorbeeld voor de Franse versie te gebruiken. De missie werd geleid door Albert Lempereur, de pionier van de Franse prêt-à-porter die de term eind jaren 40 bedacht had. Hij wilde de Franse economie nieuw leven inblazen met prêt-à-porter. De Haute couture markt genereerde door een beperkte clientèle onvoldoende omzet en dus wilde hij met prêt-à-porter inspelen op de groeiende behoefte van de consument aan modieuze, betaalbare kleding. In juni 1956 werd de eerste nationale prêt-à-porter beurs gehouden, toen nog met 20 Franse productiebedrijven. In 1967 werd de beurs voor het eerst internationaal. Pas in 1986 werd de naam Prêt-à-Porter Paris officieel in gebruik genomen.

Zinderende trends De Prêt-à-Porter beslaat drie verdiepingen in één van de expositiehallen aan de Porte de Versailles. Wie de beurs bezoekt moet een paar comfortabele schoenen meenemen, want het tentoonstellingsoppervlak is behoorlijk groot en men heeft minimaal twee dagen nodig om alle indrukken te absorberen. De 1,500 mode- en accessoiremerken zijn onderverdeeld in afdelingen met namen als Atmosphère d'été, Be Twin, Casabo en L'Expression. Ieder onderdeel verwijst naar de aard van het merk, zij het vooruitstrevend, funky, klassiek of sportief en soms, zoals in het geval van de Pavillons du Monde, naar de uiteenlopende herkomsten van de merken. Het geheel doet denken aan een soort Disneyworld voor de mode en je krijgt in deze omgeving sterk de neiging "It's a small world after all" te gaan neuriën. De Prêt-à-Porter biedt echter meer dan alleen wereldmerken. Er is een catwalk, en een forum waar detaillisten de technieken voor effectief management en creatieve impact voor de complete winkelervaring kunnen leren in de zogeheten Shopconcept. Op de tweede verdieping treft men het Trend Forum waar detaillisten en journalisten de verschillende trends voor het komende seizoen voorgeschoteld krijgen. Voorjaar/zomer 2006 brengt drie verschillende looks met zich mee; Waterland, Wonderland en Primitiveland. Op hun beurt zijn de drie concepten weer onderverdeeld in twee stijlen. Waterland belooft veel wit, schone lijnen en minimalistische vormen. Wonderland is meisjesachtig, soms dromerig en soms bijdehand met veel prints, roze tinten en felle kleuren. Primitiveland betekent wederom een terugkeer naar de Safari-look; natuurtinten en etnische details en veel batik. Op de tweede verdieping bevond zich nu ook een tentoonstelling van de Hanbok - het traditionele Koreaanse kostuum - die ter ere van de 120 jaar durende vriendschap tussen Korea en Frankrijk werd gehouden. Diverse modeontwerpers werd gevraagd om hun eigen interpretatie van de Hanbok te geven en het resultaat was vervolgens op de beursvloer te bewonderen. Volgens Mocho is dit een eenmalige onderneming en staat een soortgelijk evenement niet in de planning.

Trouwe deelnemers Dit seizoen stonden er 17 Nederlandse deelnemers op de Prêt-à-Porter . Dat zijn er drie meer dan vorige keer. Het aantal neemt gestaag toe en het persteam van de organisatie timmert hard aan de weg om de beurs onder de aandacht van Nederlandse en andere buitenlandse detaillisten te brengen. "Na vier jaar hard werken kunnen we eindelijk een compleet product verkopen en dat is waar ons pr team nu mee bezig is," zegt Mocho. De merken die er staan blijken in ieder geval erg trouw te zijn. Het Nederlandse sieradenmerk Beauregard stond voor de zesde keer op de beurs. "Dit is onze enige buitenlandse beurs. Thuis staan we ook op de Modefabriek. Ik vind dit echt leuk," zegt salesmanager Rian Oomen. Ook het hippe accessoiremerk Chick on a Mission stond er voor de zesde keer en is zeer te spreken over de resultaten. "Het is heel erg goed gegaan en we hebben ontzettend leuke reacties gekregen," zegt Meerle Bleumink na afloop. "Vooral veel buitenlanders, waaronder een groot aantal Italianen en Fransen, toonden belangstelling en we hebben er veel aan gehad. Waarschijnlijk zullen we volgend seizoen weer meedoen." Chick on a Mission heeft uit het aanbod van buitenlandse beurzen bewust voor Parijs gekozen. "Op een gegeven moment moet je toch een keuze voor een bepaalde beurs maken en Prêt-à-Porter is een instituut," aldus Bleumink. "Bovendien is Chick on a Mission een vrij luxe merk en Prêt-à-Porter is een beurs voor het midden- en hoogsegment. Dat sluit dus naadloos aan en ook de timing van Prêt-à-Porter sluit goed aan op onze collecties. Wij hebben namelijk veel tijd nodig om de collectie te produceren." Timing is van groot belang in de modewereld, vooral nu dat grote verticalen als Zara en H&M in stroomversnelling collecties produceren. Hebben we daarom nog wel genoeg aan een beurs die twee keer per jaar plaatsvindt? "Vaker dan twee keer per jaar is niet de oplossing," zegt Mocho. "De meeste buitenlandse deelnemers en bezoekers zullen die lange reis niet zo vaak kunnen of willen maken. Het zou echter wel mogelijk zijn om tussendoor een aantal kleinere, regionale tentoonstellingen te organiseren als aanvulling op het reguliere beursschema." Ondertussen zet Mocho de huidige strategie van internationalisering voort. De deelnemers blijven enthousiast. "Wij staan op meerdere buitenlandse beurzen en nu voor de tweede keer hier in Parijs," zegt Coen Looijen, managing director van Nederlands modemerk Marianne Vanderwilt. "Het is een leuke, kwalitatief hoogstaande beurs met sterke merken. De klanten die wij hier tegenkomen komen overal vandaan. Het is een zeer uiteenlopend, internationaal publiek; daarom is het zo'n goeie beurs." James Tang, vice-voorzitter van het Chinese bedrijf Nanjing Textiles Import & Export Corporation, heeft ook veel ervaring met Europese beurzen en hoewel het zijn eerste keer op de Prêt-à-Porter is heeft hij een duidelijke mening geformuleerd. "De Prêt-à-Porter is veelomvattend, modieus en groots, met een compleet aanbod. Het is een zeer goede beurs voor het hogere segment."

FUvakblad
Parijs
pretaporter