• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Primeur carrièrebeurs voor de mode

Primeur carrièrebeurs voor de mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In het World Fashion Centre vond op 16 oktober de Carrièrebeurs voor Mode plaats. Het was voor het eerst dat er een dergelijk evenement voor deze branche werd georganiseerd. Zo'n veertig modebedrijven presenteerden hier hun actuele vacatures. Als het aan organisator FashionUnited ligt, krijgt het initiatief volgend jaar zeker een vervolg.

Vooraf hadden ongeveer 700 belangstellenden zich ingeschreven voor een bezoek aan de carrièrebeurs. Maandagochtend tegen twaalf uur hadden tegen de driehonderd bezoekers zich aan de balie gemeld. Rond die tijd hoefden de bezoekers dus nog niet te vechten om een baan in de modewereld. "Dat is logisch als je zoiets voor de eerste keer onderneemt," zegt Lybrich Dubois, personeelsfunctionaris bij Hunkemöller. Het bedrijf heeft een stand op de beurs omdat het flink expandeert. "We hebben zeker zo'n veertig, vijftig vacatures te vervullen," vertelt ze. "We merken echt dat de markt aantrekt, want het is moeilijker om de juiste mensen te vinden." Het was juist het feit dat modebedrijven moeite hebben om hun vacatures te vervullen, dat de organisatie inspireerde tot het in het leven roepen van een carrièrebeurs. Maar ook de toekomstige werknemers zelf gaven aan behoefte te hebben aan een dergelijke beurs. "Via onze vacaturebank kregen we het signaal dat er vraag was naar een persoonlijker contact met de bedrijven achter de vacatures. En dat is wat we op deze manier willen realiseren", aldus Lennard Minderhoud van FashionUnited. Het lijkt te werken, want op de beurs zijn direct enkele contracten getekend met toekomstige werknemers.

Bezoekers zijn dan ook te spreken over de beurs. Simone Mikkers bijvoorbeeld, die in februari zal afstuderen aan de TMO, heeft al wat interessante vacatures gezien. "Een leuke baan vinden in de modebranche is goed te doen," zo zegt ze. "Ik ben op zoek naar een functie op een hoofdkantoor. Inkoop, of commercieel. Door op deze manier kennis te maken met bedrijven, kun je beter vergelijken welke mogelijkheden ze te bieden hebben. Je kunt ook eens een keer iets terugvragen, in plaats van dat je alleen maar kunt reageren op een advertentie." Ook Nelli Angersbach, die haar modeopleiding in Duitsland heeft genoten, vindt de beurs de moeite waard: "Ik heb met veel mensen gesproken en heel wat interessante informatie gevonden. Omdat ik uit Duitsland kom, wist ik niet veel van de modebedrijven in Nederland. Daarvoor was dit heel nuttig." Armenie Agajera en Baharak Deghan vinden zelfs dat de beurs elk jaar zou moeten terugkeren. "Er zit een aantal leuke vacatures tussen," vindt Agajera. Dehghan heeft kennisgemaakt met veel bedrijven. "Het is leuk dat je kunt laten zien wie je zelf bent," zo zegt ze. "Zo vergroot je je kansen." Een kritisch geluid komt van Eelke de Jong van de Bijenkorf: "De opzet is strak en ik ben te spreken over het initiatief," begint hij, "maar ik ben wel wat teleurgesteld over het aantal bezoekers. FashionUnited moet goed evalueren om te kijken hoe zij een volgende keer meer bezoekers kunnen interesseren. Misschien ligt het aan de dag, of de promotie vooraf." FashionUnited zelf is tevreden over de beurs. "De eerste inschrijvingen voor volgend jaar zijn alweer binnen," zegt Minderhoud. "Dan zullen we meer focussen op de bezoekers. We willen bijvoorbeeld proberen om talent uit andere branches de modewereld in te trekken. Door te laten zien hoe sexy onze branche eigenlijk is."

Carrierebeurs
Event