• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Prince: de dood van een mode-icoon

Prince: de dood van een mode-icoon

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Met het overlijden van zanger Prince is een icoon heengegaan. Hij werd geroemd als muzikaal genie, maar ook vanwege zijn bijzondere stijl. Wie denkt er bij ‘Purple Rain’ niet aan de ruchesblouse, de paarse jas met studs en bijpassende strakke broek? Ook zijn z’n songs ‘Rasberry Beret’ en ‘1999’ onlosmakelijk verbonden met een lichtblauw pak met wolkenprint en een paillettenjas dat tot aan de grond reikte.

Zijn stijl was uitbundig, het was duidelijk dat de zanger van mode hield. Toch was hij geen artiest die de trends maakte of juist volgde zoals Madonna, Lady Gaga of David Bowie. Hij droeg vooral wat hij zelf wilde dragen. In zijn vier decennia omspannende carrière als artiest bouwde hij zorgvuldig aan zijn stijl en imago. Waar hij net als Bowie in uitblonk: bij ieder album een nieuwe look en een nieuw imago. Het resulteerde in een overzicht van rockster met dandy-invloeden tot volledig gehuld gaan in pailletten. Prince was een peacock, van bondage-achtige lingerie, tot hoge blouses met ruches tot cleane pakken in alle kleuren van de regenboog en jumpsuits waarin de blote billen te zien waren.

Prince: “Ik draag hakken omdat vrouwen dat leuk vinden”

Bij de start van zijn carrière was zijn stijl zoals te verwachten van een beginnend artiest; een afrokapsel, een spijkerbroek. Wel met een ontbloot bovenlijf, en niet -zoals tegenwoordig- strak afgetraind.

Aan het begin van de jaren tachtig werd zijn kledingstijl steeds vrouwelijker. Het haar werd stevig gefohnt voor extra volume, ook betrad hij in steeds meer vrouwenkleding het podium. Het oogste bewondering, hoewel afgunst over een man -in zekere zin een drag queen- die vrouwenkleding droeg ook had gekund. Prince was een artiest voor iedereen, die met sexy outfits het publiek uitdaagde om na te denken over gender. Tegelijkertijd bleef hij een mysterie; hij droeg vrouwenkleding maar viel naar eigen zeggen niet op vrouwen. Hij was vooral trots om er ‘niet-hetero’ uit te zien. “Mensen zeggen dat ik hakken draag omdat ik klein ben. Ik draag hakken omdat vrouwen het leuk vinden,” zei hij ooit tegen Vice.

A photo posted by lallo25 (@lallo25) on

Vanaf ‘Purple Rain’, een van zijn meest bekende nummers dat uitkwam in 1982, werden de outfits steeds uitbundiger. Natuurlijk droeg hij de kleur paars -dat naar verluidt ook zijn lievelingskleur was- en vanaf dat moment was de kleur onlosmakelijk met hem verbonden. De hoge halsblouse met ruffles, het hoog gefohnde haar en het paarse pak werden zijn signature look die tot op de dag van vandaag een van de eerste beelden is waar aan gedacht wordt bij Prince. In de jaren die erop volgden werden de pakken voorzien van lange silhouetten met de nadruk op de taille en uitvergrote schouders en pijpen, glimmende stoffen, laagjes en het nodige kant. Zijn look werd afgemaakt met hoge laarzen met hakken. De vrouwelijke coupes, make-up en zorgvuldig gestileerde baardjes en snor maakten van hem tot een unieke verschijning.

Mode-icoon Prince: dandy, vrouwelijk en sexy

Het had iets dandy-achtigs; de gekleurde pakken met de vele details. Een van de meest opvallende pakken was het polkadot pak uit 1988, waarbij de zwarte zwart met witte polkadots en strik in de hals gecombineerd werd met een witte broek met zwarte polkadots met een hoge taille.

Hij bleef tot in de jaren ‘90 variëren op de pakken; van kekke prints en stoffen tot veel bloot. Het silhouet bleef altijd sexy, of het nu een ontbloot bovenlijf was, of de billen die getoond werden in zijn jumpsuit. Ook kwamen er bandage-achtige details bij. Alles om het seksuele te onderstrepen.

In de jaren negentig maakte de dandy-achtige stijl plaats voor minder drukke prints, en droeg hij tunieken in unikleur. Overigens nog steeds met de typische knipoog naar de jaren zeventig dankzij de wijd uitlopende pijpen. Sexy en opvallend bleef het nog steeds; al was het maar door een stevige hak, getoonde blote torso, een goudkleurige blouse of een mysterieuze capuchon. Immer met de weelderige donkere haardos, ogen en nauwkeurige gestileerde sikje. Sex sells, en hoe mysteriezer hoe beter. Prince bleef de grenzen opzoeken tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid. Hij vertaalde zijn naam naar een logo, dat veelvuldig terug kwam in shirts en juwelen.

Hoewel Prince in de spotlights een opvallende verschijning was, bleef hij terughoudend over zijn eigen leven. Hij was verlegen en verlangde in zijn privéleven naar privacy. Misschien was zijn look wel het beste wapen; de discussie oproepend tussen genders en daarnaast de sex sells waarmee hij bekend werd, wat tegelijkertijd de perfecte afleiding was voor zichzelf.

Beeld: Facebook, Youtube, Instagram and Twitter

Prince