Professionele sfeermaker
bezig met laden...
Toen ze in de reclamewereld werkte, verbaasde Christel van Rooij zich al over het verschil in uiterlijk tussen de reclamecampagnes en de winkelvloer. Met het bedrijf Store Concepts dat ze vorige maand oprichtte, heeft ze het instrument in handen om daar iets aan te doen. "Er zijn in Nederland bedrijven met prachtige reclamecampagnes, maar op de winkelvloer zie je dat niet altijd terug," zegt van Rooij. "Dat kan zitten in de gebruikte kleuren of het meubilair, maar ook in kleine dingen, die soms niet eens direct waarneembaar zijn."
Christel van Rooij (44) begon haar carrière als account manager bij een reclamebureau waar ze werkte voor grote opdrachtgevers in onder meer retail, automotive en de foodbusiness. Daarna werd ze marketingmanager bij Prénatal. De laatste dertien jaar maakte ze deel uit van de directie van BenW, een bekende speler in de decoratie wereld. Een eigen bedrijf betekende een nieuwe stap en volledige verantwoordelijkheid en vrijheid om te kunnen werken zoals zij dat voor ogen heeft. Zelf omschrijft Van Rooij Store Concepts als een 'professionele sfeermaker'. Het bedrijf bedenkt concepten voor onder meer winkels, showrooms en grootwinkelbedrijven.
"Door de communicatiestrategie door te voeren naar de winkel of de werkvloer kan een bedrijf de sfeer creëren, die klanten op basis van de reclame van het bedrijf verwachten," zegt Van Rooij. "Dat is belangrijk omdat mensen meer waarde hechten aan de beleving tijdens het winkelen. Dat wat een bedrijf uitstraalt in zijn presentatie is wat het bedrijf wel of niet aantrekkelijk maakt voor de klanten. Een klant moet zich prettig voelen bij je. Het totaalplaatje moet kloppen, terwijl het tegelijkertijd natuurlijk overkomt."
Store Concepts gaat speciaal voor klanten naar de juiste materialen op zoek. Het enige dat al in huis is, zijn de etalagefiguren van de merken Bonaveri en Schläppi, waar Storeconcept agent voor is. Deze merken maken deel uit van het Italiaanse huis Bonaveri Manichini, waar grote modehuizen, als Hermès, Yves Saint Laurent en Dolce & Gabbana mee werken. In Nederland gebruiken Be One, Claudia Sträter en Tommy Hilfiger de Bonaverimannequins.
Dat de beleving die consumenten verwachten van een winkelervaring aan belang wint, blijkt uit verschillende onderzoeken. Toch is het resultaat -net als bij reclamecampagnes- moeilijk te meten. Dat het werkt, blijkt uit reacties van klanten, zegt Van Rooij: "Het is ook leuk voor het personeel om in een omgeving te werken die mooi is. Klanten hebben iets om over te praten en reageren positief. Daarbij kan niemand ontkennen dat het gebruik van de ene etalagefiguur of de andere wel degelijk verschil maakt," zegt zij.