De herenmodemarkt is in beweging. In Antwerpen werd de beurs Man Fashion Fairs gehouden en ook het aanbod en de verkoop van accessoires voor heren groeit. Retailers gespecialiseerd in de herenmode deden het in 2006 meer dan goed. Het eerste halfjaar groeide de omzet met 5,6 procent, over het hele jaar met 4,2 procent, zo blijkt uit de Mitex Modemonitor. Maar ondanks deze positieve tendens is mannenmode nog geen garantie voor succes. De Mitex-cijfers in herenmode vertonen het hele jaar door grote schommelingen. Hoge omzetstijgingen worden afgewisseld door kleine plusjes. In juli en oktober is de omzet zelfs enkele procenten negatief. Wat is er aan de hand?

 

Goed verzorgd

"Een ding is zeker," zegt stylist Maik de Boer: "De omzetstijgingen zijn er niet omdat mannen nou zo modebewust zijn. Het grootste gedeelte van de Nederlandse mannen doet niet aan mode. Ze doen aan comfort. Voor het merendeel geldt nog steeds: Wat ze kopen moet vooral niet te opvallend zijn en het moet lekker zitten. Het calvinisme drukt nog altijd een stempel op het modebewustzijn van de man. Degenen die er wel interesse voor hebben, lopen vaak in pak. Daardoor is er op de markt een tweedeling ontstaan met jeans aan de ene kant en aan de andere kant dure pakken. Daartussenin zit weinig." Retailanalist Bert Keizer van Cap Gemini stelde in een onderzoek vast dat er een 'vernetting' optreedt in de Nederlandse herenmode: "Heren kopen steeds vaker kleding met als doel er verzorgder uit te zien. Het is geen hype, daarvoor is de beweging te subtiel. Het is wel een beweging die zich doorzet met als gevolg dat Nederlandse heren meer nette kleding aanschaffen." Sander Lusink, directeur marketing en communicatie bij Oger merkt een toenemende interesse voor exclusieve pakken. "Het is iets dat zich twintig jaar geleden al inzette," aldus Lusink. "Volgens ons is het een gevolg van globalisering. Nederlandse mannen reizen meer en doen meer zaken met het buitenland. In Spanje en Italië bijvoorbeeld, speelde mode voor heren al langer een belangrijke rol en Nederlanders passen zich daarop aan." Volgens Mitex is de omzetgroei van vrijetijdskleding het afgelopen jaar iets afgezwakt ten gunste van de dressmode. Vooral de exclusievere zaken konden daarvan profiteren en sloten het jaar af met omzetstijgingen van respectievelijk 6 procent in het middenhoge en 2,6 procent in het hoge segment. In het middensegment daalde de gemiddelde omzet met 0,3 procent.

 

Klanten verleiden

Dat de doelgroep kansen biedt, daar is iedereen het over eens. "De grote uitdaging voor retailers is nu aansluiting te vinden op de mannen in Nederland," zegt Bert Keizer. "Het verschil tussen retailers die daarin slagen en degenen die dat niet lukt, groeit. Dat is te zien aan de grote verschillen in omzet binnen de groep. Mannen kopen vaker zelf en doen dat heel anders dan vrouwen. Dat is waar retailers op in moeten spelen. Een goede mix van artikelen is belangrijk, net als innovatie in het aanbod." Oger probeert dat op verschillende manieren, vertelt Lusink. "We hebben nu een naam neergezet in het hoge segment en daarmee tevens een drempel gecreëerd. Maar de markt is groter dan dat, we willen niet alleen maar directeuren kleden. Dus hebben we verschillende ideeën om de markt open te breken." Een daarvan is de Oger Travelling Tailor suit, een 'semi-hand-tailored' maatpak, waar klanten zelf hun eigen inbreng aan kunnen geven door bijvoorbeeld de knopen, onderkraag, eigen initialen of de voering uit te kiezen. "Het is een combinatie van confectie en een maatpak, voor de relatief zachte prijs van 698 euro," legt Lusink uit. Ook De Boer ziet dat er uiteindelijk best kansen zijn voor retailers op het gebied van mannenmode. "Ze willen het niet toegeven, maar ook de Nederlandse mannen zijn best ijdel. Ik denk dat het voor winkeliers belangrijk is om hun klanten flink in de watten leggen. Bijvoorbeeld door ze een sigaartje aan te bieden zoals Oger doet, of een lekkere espresso zoals bij Hugo Boss. Zo kun je de mannen die houden van comfort misschien over de streep trekken."

 

 

 

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN