• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Psychologie en mode

Psychologie en mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Emoties liggen aan de basis van veel consumentengedrag. Psychologe Susanne Piet identificeerde twaalf emotionele trends die in 2005 en 2006 een rol gaan spelen in de mode. Empathy gaat om zorgen voor en daarbij speelt wol een belangrijke rol. Optimism zorgt voor eenvoudige, makkelijk zittende kleding. Fear zorgt voor een hang naar bescherming in de vorm van zware stoffen in lagen. Sadness is een intelligente emotie die samengaat met zachte stoffen en vrouwelijke kleding. Jealousy is grafisch, met sterke kleuren en grote details. Haughtiness is trots en wordt gekenmerkt door contrasterende kleuren en dessins en kleding als art. Surprise suggereert liefde en verrassing: borduurwerk, vrolijke kleuren en fantasiepatronen. Joy zoekt schoonheid in decoratieve, excentrieke stoffen, goud, zilver en kant. Intimism staat voor thuis: de pyjamaparty met kimono's en discreet gekleurde stoffen. Nostalgia verwijst naar het verleden met masculiene maar romantische mode en donkere kleuren. Embarrassment gaat over sociale angst en gaat samen met verstoppen en abstractie. Distaste weerspiegelt weerstand tegen consumptie en uit zich in aardekleuren en oorspronkelijkheid. (Bron: Textielvisie)

Koopgedrag