• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Pulp biedt mode van hergebruikte stoffen om zelf in elkaar te zetten

Pulp biedt mode van hergebruikte stoffen om zelf in elkaar te zetten

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

“Er zijn tegenwoordig heel veel ketens waar je gemakkelijk goedkope kleding kunt kopen, maar hoeveel voldoening geeft dat nu eigenlijk?”, vraagt Natalie de Koning zich hardop af. De mode-ontwerpster staat aan de vooravond van de eerste workshop van Pulp, waarbij ze zes cursisten gaat laten zien hoe ze de items uit haar collectie zelf kunnen maken. Het is de eerste cursus in een reeks van vier workshops die samen de Slow presentatie vormen waarmee De Koning en zakenpartner Holly Syrett van GW Agency de nieuwe collectie van Pulp lanceren: een modemerk dat slechts gebruikmaakt van hergebruikte stoffen en door consumenten zelf moet worden gemaakt. Want in tegenstelling tot de snelheid waarmee collecties elkaar bij grote ketens afwisselen, pleit de ontwerpster voor een bewuste manier van consumeren en produceren. “De mode-industrie is, na de vleesindustrie, de meest vervuilende industrie ter wereld. We moeten hier dus bewust mee omgaan, en dit is een manier om dat te doen.”

Natalie de Koning betrekt consumenten bij de productie van haar collectie Pulp

Tijdens de workshops die De Koning gaat geven, komen verschillende kledingstukken aan bod. Vanavond is het de beurt aan een outfit bestaande uit een mouwloze top en een rok. Later deze week zal ze aandacht besteden aan het maken van een jas, een shirt met bijpassende broek en de techniek boezelbreien die is geïnspireerd op borduurwerk. Door cursisten te laten zien hoe de kleding wordt gemaakt, hoopt De Koning hen te laten inzien hoe waardevol het eigenlijk is. “Wanneer je iets koopt in een grote modewinkel, ken je het verhaal achter de kleding meestal niet. Vaak worden arbeiders die de kleding van grote ketens maken slecht betaald en komen er tijdens het productieproces schadelijke stoffen kijken,” stelt ze. Bij de workshops van Pulp zijn deelnemers bij het hele proces betrokken: van het kiezen tussen de dertien stoffen en het overtrekken van de patronen tot het in elkaar zetten van de losse onderdelen. De langzame manier van mode maken staat in contrast met de snelle catwalkshows die enkele kilometers verderop plaatsvinden in de Westergasfabriek: de thuisbasis van Amsterdam Fashion Week. De Koning en Syrett hebben er dan ook bewust voor gekozen de collectielancering te laten samenvallen met de modeweek: “Om te laten zien dat het ook zo kan.”

Pulp maakt gebruik van restafval uit de textielindustrie

Het feit dat alle kledingstukken uit de collectie door de uiteindelijke drager in elkaar worden gezet, is niet het enige bijzondere aan Pulp. Ook achter de stoffen waarmee wordt gewerkt schuilt een bijzonder verhaal, want deze waren aanvankelijk allemaal bedoeld voor de afvalberg. “Tijdens mijn Master Fashion Design aan ArtEZ deed ik veel onderzoek naar manieren waarop ik zelf stoffen kon ontwikkelen uit textielafval, en ik kreeg toen sterk het gevoel dat dit zeker potentie had om op grotere schaal te worden gedaan,” vertelt De Koning.

Als ze voor Pulp een aantal Nederlandse fabrieken benadert om inzicht te krijgen in de mogelijkheden die er zijn voor het ontwikkelen van haar ideeën, komt ze erachter dat de meeste fabrieken zelf heel veel restafval hebben dat kan worden gebruikt. “Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een order krijgt voor 1.000 meter van een stof maar er gaat iets mis, wil de klant dit niet meer hebben. Vaak wordt dit dan weggegooid,” licht De Koning toe. Volgens de ontwerpster is dit een ontzettende verspilling, want vaak is het grootste deel van de stof goed te gebruiken. Aan de muur hangen samples van de dertien stoffen die De Koning heeft geselecteerd voor Pulp, die uiteenlopen van synthetisch roze materiaal tot katoenen stoffen in kleuren als grijs en donkerblauw.

De Koning: “Het is leuk om iets van je eigen vakgebied aan anderen mee te geven”

De eerste cursisten kunnen elk moment binnenwandelen, maar De Koning oogt ontspannen. Ze is goed voorbereid, wat duidelijk is te zien aan de opgeruimde tafels, de rollen stof die klaarliggen en de patronen die geordend naast elkaar hangen. Daarnaast heeft de ontwerpster veel ervaring met lesgeven, omdat ze al twee jaar lang haar eigen naaiatelier I am Nold runt. “Het is leuk om iets van je eigen vakgebied aan anderen mee te geven, en ik vind het heel fijn als mensen echt enthousiast raken over datgene waar ze mee bezig zijn.” Het blijft spannend hoe mensen zullen reageren, maar De Koning is optimistisch en denkt dat de deelnemers niet alleen een unieke outfit maar ook een mooie ervaring mee naar huis kunnen nemen.

De grootte van de groepen heeft De Koning vastgesteld op zes tot acht personen, zodat iedereen voldoende persoonlijke aandacht krijgt. Daarnaast heeft De Koning er bewust voor gekozen de workshop zo in te richten dat iedereen mee kan doen: van vrouwen die nog nooit een naald en draad hebben vastgehouden tot modestudenten. De absolute beginners profiteren van het feit dat de stoffen makkelijk zijn om mee te werken. “De meeste stoffen zijn double faced en hoeven niet omgezoomd te worden omdat ze raw edged zijn,” verklaart De Koning. Het grote verschil met de lessen die ze geeft bij I am Nold is dat ze alle ontwerpen die in deze workshops worden gebruikt zelf heeft gemaakt. Toch denkt ze dat cursisten ook zeker in de gelegenheid zijn hun eigen draai aan de items te geven. “Natuurlijk begint het met de stofkeuze, en daarnaast kan iedereen ook zelf de lengte bepalen van de rok, broek of de mouwen. Bij de top kunnen deelnemers ervoor kiezen om een kraag toe te voegen ofwel weg te laten, en daarnaast kunnen ze in plaats van een rits kiezen voor een sluiting van borduursteekjes,” aldus De Koning.

Pulp moet iets veranderen aan het beeld dat mensen hebben van duurzame mode

Aanstaande zondagmiddag sluit De Koning de Slow presentatie van Pulp af met de laatste workshop waarin een shirt en een broek worden gemaakt, maar ook in de dagen daarna is de agenda van de ondernemende ontwerpster gevuld. Zo heeft Pulp ook een stand op de Modefabriek, en denken De Koning en Syrett al na over manieren waarop ze het project verder kan uitbreiden. “Voor deze eerste collectie hebben we alleen stoffen van Nederlandse fabrieken als Febrik en Ames Europe gebruikt, maar het zou geweldig zijn als we onze stoffen later bij meer fabrieken kunnen halen,” stelt ze. Concrete plannen over hoe dit in zijn werk moet gaan heeft de ontwerpster nog niet. Het uiteindelijke doel is om het aanbod van duurzame stoffen uit textielafval te vergroten en op die manier de afvalberg te verkleinen. “Het huidige aanbod aan gerecyclede stoffen is heel stoffig, en bestaat vooral uit jeans en wol dat is verpulverd en is omgezet in nieuws draad.” Het eindresultaat is volgens De Koning vaak “grauw”. De Koning hoopt dat Pulp hier verandering in kan brengen, maar daarvoor moet het merk wel groter worden. Ze hoopt dan ook contacten op te doen en partners en sponsors te vinden die het initiatief verder vooruit kunnen helpen.

“Uiteindelijk willen we met Pulp Fabrics toewerken naar een permanente ruimte waar zowel workshops worden gegeven als dingen worden verkocht van herwonnen materiaal. Nu kunnen consumenten alleen hier terecht voor een workshop, maar uiteindelijk willen we pakketjes verkopen van patronen, stoffen en een handleiding, zodat iedereen de kleding van Pulp zelf thuis kan maken.” Door continu te blijven vernieuwen en bijvoorbeeld nieuwe items aan de collectie toe te voegen of te werken met technieken zoals 3D-printen, hoopt het duo achter Pulp en Slow in de toekomst meer mensen aan te trekken. De Koning beseft dat dit plan niet van de ene op de andere dag kan worden gerealiseerd, maar dat het zeker tot de mogelijkheden behoort is volgens haar zeker. “Door het huidige aanbod van duurzame stoffen hebben veel mensen uit de industrie een negatief beeld gekregen van duurzame mode. Bij Pulp gaat het er juist om dat een duurzaam ontwerp niet mag onderdoen voor een ´gewoon´ ontwerp, en ik hoop toch dat mensen daar enthousiast over worden.”

Foto's: Menno Vermeulen via Pulp en FashionUnited


Amsterdam Fashion Week
Natalie de Koning
Pulp
Pulp Fabrics