Puma en Adidas presteren moeizaam in VS
bezig met laden...
De zwakke dollar en het heersende modebeeld in de Verenigde Staten doen de grote sportbedrijven geen goed. Getuige de resultaten die de bedrijven presenteerden hebben zowel Puma als Adidas het er afgelopen half jaar zwaar. Ook retailketen Foot Locker kampt al enige tijd met tegenvallende cijfers.
Vooral Puma lijdt onder de stand van zaken in Amerika. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat de nettowinst in het tweede kwartaal met bijna tien procent daalde naar €45,2 miljoen. Grote boosdoeners waren de Amerikaanse omzet, die met 20 procent was gedaald en de zwakke dollar. Analisten hadden gedacht dat het bedrijf uit zou komen op een nettowinst van €47,4 miljoen.
De Adidas Groep weet beter in te spelen op de veranderende markt in Amerika. Het bedrijf zette in Amerika 'slechts' €1.429 miljard om, tegenover de €1.592 miljard van vorig jaar, oftewel een daling van tien procent. Maar doordat Adidas in de rest van de wereld overal wist te groeien - in Latijns Amerika zelfs met 28 procent- viel de schade mee.
Hoewel de zwakke dollar en de tegenvallende verkopen van dochterbedrijf Reebok in de Verenigde Staten een omzetdaling van 1 procent opleverden, wist het bedrijf de nettowinst van het tweede kwartaal met kostenbesparingen nog wel met een indrukwekkende 27 procent op te schroeven. In totaal bedroeg de winst in dit kwartaal €104 miljoen.
Met een sterkere dollar waren de resultaten nog minder ernstig geweest. Over het eerste half jaar bereikte Adidas nu een bescheiden omzetstijging van 1 procent tot €4.9 miljoen, maar dat was volgens het bedrijf met een sterkere dollar een stijging van zes procent geweest. Sportbedrijven die willen groeien, doen er dus beter aan voorlopig niet teveel te verwachten van de Amerikaanse markt. Beter is het om de blik te vestigen op Azië, waar Adidas afgelopen kwartaal een omzetgroei van zeven procent wist te bereiken. CEO Herbert Hainer van Adidas heeft dat goed begrepen. Voor de rest van dit jaar en de komende jaren heeft hij zijn hoop gevestigd op de Olympische spelen die in 2008 plaatsvinden in Beijing. "Dat belooft een van de meest interessante sportevenementen ooit te worden. Ik ben ervan overtuigd dat we daar profijt van kunnen hebben vanaf de tweede helft van 2007 en nog lang daarna."
Om winstwaarschuwingen in de toekomst te voorkomen, moeten sportieve bedrijven ook niet teveel verwachten van het modebeeld, maar terug te keren naar de sportmarkt. Ook hier geeft Adidas het goede voorbeeld: Het bedrijfsonderdeel dat afgelopen kwartaal het hardste groeide was het golfsegment.