Quick in boekvorm
bezig met laden...
Het boek "Quick 101 years, soepel en sterk" geeft een uitgebreid beeld het heden, verleden en toekomst van Quick. Uitgebracht ter ere van de honderdste verjaardag en de wederopstanding van het sportschoenenmerk.
In de jaren '70 was Quick uberhip. Niet alleen sporters, iedereen droeg het merk. Maar met de jaren liep de verkoop terug. Uiteindelijk viel in 1992 het doek. Quick was failliet.
Tot het jaar 2000. De pas afgestudeerde Ferenc van der Vlies had al jaren interesse in het merk. Hij heeft zelfs zijn scriptie gebaseerd op de 'rise and fall' van het schoenenmerk. Samen met compagnon Riny van Trigt besloot hij het merk weer op poten te zetten. Ferenc:"We hebben het merk gekocht van de familie Jansen, de oprichters van het bedrijf. In eerste instantie waren ze enigzins afstandelijk. Quick heeft drie generaties Jansen meegemaakt, dus ze waren erg betrokken bij het merk. Maar nu zijn ze vooral heel enthousiast over het feit dat het merk weer loopt. We hebben nog steeds goed contact."
Ferenc van der Vlies kocht wat over was van het merk, voornamelijk merkregistraties, en begon zich te verdiepen in een wederopstanding van Quick. In 2001 werd de nieuwe Quicklijn gelanceerd en werd een groot succes. Meeliftend op de retro-trend waar ook andere klassieke sportschoenenmerken als Adidas en Puma van profiteerden werd de lijn overal goed ontvangen. Vooral in de grote steden werd Quick een culthit. Niet alleen in de uitgaans-scene van Rotterdam en Amsterdam is Quick een trend, ook nationale voetbalhelden lopen weer warm voor de schoenen. Langzaam maar zeker komt Quick dus weer overeind. Ferenc: "Momenteel gaat het goed, we mogen niet klagen. Maar het is een zware markt en je moet continu scherp blijven."
De kroon op het werk is het boek dat donderdag 10 november feestelijk werd uitgereikt in Hotel New York in Rotterdam. Ook de oorspronkelijke oprichters van het merk, de familie Jansen, waren bij deze uitreiking aanwezig. Het boek is online te bestellen via www.fcquick.com