• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Racerij: passie én marketingtool

Racerij: passie én marketingtool

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

McGregor kan zich geen betere ambassadeur wensen dan de snelste man van Nederland Ook bij State of Art werd de liefde voor autoraces al snel zichtbaar

Hoe kun je mannen verleiden tot aankoop van je product? Met bier, vrouwen en dure gadgets kom je als aanbieder een heel eind. Ook sport is nog altijd een geliefde marketingtool om mannenharten sneller te doen slaan. Of het nu om een drankje, een parfum of kleding gaat: snelle sport sells!

Brandend asfalt, gestroomlijnde vormen, snelheid en miljoenenkostende voertuigen blijken een sterke marketingtroef te zijn in de modebranche. McGregor, het kledingmerk dat zich al jaren assicieert met het racecircuit, lanceerde dit seizoen de eerste kledinglijn ontworpen in samenwerking met het exclusieve raceautomerk Spyker. Ook het mannenmerk State of Art is vanaf dag één van zijn ontstaan in 1987 synoniem met klassieke auto's. Als sponsor van race evenementen, als eigenaar van een aantal Porsches en als kledinglabel dat elementen van de autosport gebruikt in zijn collecties, is State of Art een veel gehoorde naam op het racecircuit. Terwijl de uitstapjes naar de racebaan een leuke manier van klantenbinding zijn, is het voor beide kledingmerken niet alleen maar een marketingtool. De liefde voor het snelle, rijke racewereldje gaat verder. Zo kleedt McGregor al een aantal jaar het raceteam van Spyker, dat onder andere deelneemt aan de beroemde, grote Le Mans races. McGregor voorziet in functionele race kleding voor het hele team, inclusief de teammanager en de mensen die aan de auto's werken. Dit seizoen brengt het label voor het eerst een racekledinglijn die te koop is in de winkels. De exclusieve kledinglijn werd ontworpen in samenwerking met de designers van Spyker. De collectie is een limited edition en bestaat uit overhemden, rugby truien, cardigans en sweaters. In de collectie komen vooral de kleuren navy, wit en Spyker-oranje terug. De lijn wordt gelanceerd ter gelegenheid van de deelname van racer Tom Coronel aan de Le Mans race 2005 met een door McGregor gesponsorde Spyker. Jan-Paul ten Hoopen, woordvoerder van McGregor: "We merkten dat de McGregor man veel interesse heeft voor racen. Zo hebben we ook een McGregor Porsche club. Binnen ons bedrijf zijn veel mensen actief in het racen. Onze samenwerking met Spyker gaat al jaren terug. Le Mans is een race met een lange traditie, maar met een modern tintje. En dat past bij McGregor. Traditie, exclusiviteit en kwaliteit zijn waarden die Spyker en McGregor delen. Ook de glamour van het racen is voor ons heel belangrijk." Binnen de sponsoring van het Spyker team, is vooral het gezicht van racer Tom Coronel belangrijk voor McGregor. Het label kan zich geen betere ambassadeur wensen dan deze snelste man van Nederland, zoals Coronel zichzelf graag noemt. Coronel: "Al vanaf het ontstaan van McGregor draag ik de kleding. En ik draag niets anders. Voorheen had ik wel eens sponsors waarvan ik de kleding niet leuk vond, maar McGregor past helemaal bij mij. Het is een superstoer merk. Zelf ben ik helemaal weg van de Distinction lijn. De kleding is net wat gekleder en fijner van snit. Het is netjes voor op een spijkerbroek." De fotoreportage die de lancering van de bij de nieuwe collectie begeleidt, werd gemaakt op het racecircuit, met Coronel in de hoofdrol. Coronel: "Het is niet mijn vak om kleren te showen. Maar ik draag McGregor al tien jaar en ik voel me er goed bij. En voor een shoot op de racebaan is er geen beter model dan ik." Ten Hoopen: "McGregor wil graag iets modieuzer en sneller zijn. Met de McGregor-Spyker collectie zetten we een stap in de goede richting. Maar kwalitatief hoogwaardige producten en sportiviteit blijven onze peilers. We willen vooruit, maar we gaan niet zoveel gas geven dat we het circuit uitvliegen." Mode en kunst De associatie die mannenkledingmerk State of Art met racen heeft, gaat net als bij McGregor jaren terug. Opgericht in 1987, werd bij State of Art de liefde voor autoraces al snel zichtbaar. Albert Westerman, directeur van State of Art, verzamelde én reed zelf in racewagens. In 1993 ontmoette hij op het circuit van Zandvoort beeldend kunstenaar en raceliefhebber Uli Hack. Westerman deed mee aan een klassieke race met zijn Porsche 911. State of Art organiseerde er voor de eerste keer een groot evenement. Kunstenaar Hack, die zich in zijn werk liet inspireren door dynamiek, met een sterke voorkeur voor de dynamiek van het autoracen, was op het circuit uitgenodigd om zijn werk te exposeren. Tussen de twee raceliefhebbers ontstond een vriendschap die het begin was van een wisselwerking tussen mode en kunst. Zo schilderde Hack een historische BMW raceauto in de kleuren van State of Art. In de racewereld maakte hij naam toen hij de officiële schilder werd voor de posters van de Formule1 races van 1999-2000. In 2003 werd Hack voor het eerst gevraagd om een T-shirt te schilderen voor State of Art. Sindsdien maakt de kunstenaar schilderijen waarvan elementen gebruikt worden als prints en artworks in de collectie. Louis van Andel, woordvoerder State of Art: "Ieder seizoen laten we ons inspireren door een bepaald land. De bestemming wordt bepaald door trends, door wat er bij de mensen leeft. Voor onze zomercollectie 2006 zijn we naar Zuid-Afrika gegaan. We verdiepten ons in de lokale cultuur en kwamen zo achter het bestaan van een Zuid-Afrikaanse racebaan. We gingen op zoek naar authentieke, typisch Afrikaanse symbolen, die we vertaalden naar State of Art. Uli maakte er schilderingen van, die we hebben omgezet in embroideries en prints voor op de kleding." Net als McGregor ontwerpt ook State of Art voor het eerst een limited edition kledinglijn, die speciaal bedoeld is voor de raceliefhebber. "En voor mannen die van expressieve kleding houden," aldus Van Andel. Op de speciale collectie heeft Uli Hack nog meer dan anders zijn kunstzinnige talent toegepast. Kleding, kunst en racen zijn helemaal verweven. De lijn, die bestaat uit een broek, een jack en polo-, rugby- en sweatshirts, is compact, maar als geheel compleet. De verbintenis van State of Art met racen kwam in eerste instantie voort uit liefhebberij. Van Andel: "We hebben het niet van te voren zo bedacht. Maar al gauw merkten we dat de autosport veel mannen aanspreekt. En niet alleen mannen, tegenwoordig zijn er ook veel vrouwen die het racecircuit bezoeken voor de kick. De autosport zullen we ook in de toekomst blijven gebruiken in onze communicatie. Het zit in de genen van het bedrijf."

FUvakblad
McGregor
State of Art