(advertentie)
(advertentie)
Retail in de Cloud: een congres vol inspiratie

De tweede editie van Retail in de Cloud bij Inn Style in Maarssen was een succes. Tijdens dit congres voor innovatieve ondernemers ontmoetten retailers uit verschillende branches elkaar voor een dag vol inspiratie, praktische tips en eyeopeners.

Op één van de eerste voorjaarsachtige dagen van het jaar genoten de bezoekers van Retail in de Cloud van een zonnige lunch op het terras van Inn Style, met uitzicht over de Maarsseveense Plassen. Dit unieke congres heeft als doel om retailers te informeren, motiveren én inspireren op het gebied van omnichannel en e-commerce. Het innovatieve karakter van Retail in de Cloud is te danken aan de samenwerking van drie complementaire partners: veiligheid en tijdsregistratie door Easy Secure, boekhouding door Twinfield en point of sale en e-commerce door Vendit.

Retail in de Cloud: een congres vol inspiratie

Waarde creëren met technologie

Keynote-spreker Harry Bijl van brancheorganisatie Inretail nam zijn publiek mee op een ‘retailsafari’. Zijn presentatie was rijk geïllustreerd met aansprekende voorbeelden en pakkende filmfragmenten. Waarde creëren gaat verder dan puur en alleen verkoop genereren, betoogt hij. “Probeer je als ondernemer te onderscheiden van de rest. Bijvoorbeeld door vakkennis te tonen met een superspecialisme, door ontwerpers te omarmen, door te zoeken naar fundamenteel nieuwe bedrijfsvormen of door slim in te spelen op het moment, zoals het weer. Uiteindelijk draait het niet om de technologie an sich, maar om wat je hiermee kunt bereiken.”

Ondernemen begint al op school

Joyce Rommelaar, directeur van Stichting Jong Ondernemen, deelde haar visie op onderwijs en benadrukte het belang van ondernemersprogramma’s op scholen. “Ons programma daagt leerlingen van groep vijf en zes uit om een succesvol vakantie-eiland te ontwerpen. Groep acht krijgt de opdracht om een eigen pop-upstore te openen. Leerlingen van de bovenbouw leren hoe ze samen een bedrijf opzetten, inclusief een eigen bankrekening, echt geld en een online ondernemersprogramma. Wij geloven in de kracht van learning-by-doing.” Haar missie is om alle scholieren in Nederland klaar te stomen voor de banen van de toekomst. “Want”, zo spreekt ze de zaal toe, “ik gun jullie allemaal ondernemende werknemers.”

Retail in de Cloud: een congres vol inspiratie

Muzikaal intermezzo

Retail in de Cloud werd gehost door Willem Gunneman die onder andere werkzaam is als theatermaker, sneldichter, dagvoorzitter en schrijver. Met zijn improvisatietalent zorgde deze bevlogen gastheer tussen de presentaties door voor een stukje entertainment. Tijdens de inspiratie-sessies bleek hij ter plekke aantekeningen te hebben gemaakt. Vervolgens nam hij op het podium de microfoon ter hand en verraste iedereen met zijn zangkunsten onder begeleiding van pianist Menno Beijer. Zijn swingende optreden zorgde voor hilariteit in de zaal en vormde een luchtige onderbreking van het inhoudelijke programma.

Meer focus dankzij cloudapplicaties

Tussen de inspiratiesessies door vonden er diverse breakout-sessies plaats. Zo vertelde Sean Verhage van Grizzly Marketing onder andere over online strategieën en besprak Carel Versteegen van online personeelsplanner Mijnrooster.nl het succesverhaal van Mantel Fietsen. Dankzij een reeks cloudapplicaties – van personeelsplanning tot tijdsregistratie – hebben de medewerkers van Mantel tijd om zich te focussen op datgene waar zij goed in zijn: de in- en verkoop van fietsen.

Retail in de Cloud: een congres vol inspiratie

Live-contact als sleutel tot succes

Tijdens de afsluitende borrel was er gelegenheid tot napraten en netwerken. “Vooral de presentatie van Inretail was inspirerend en zat vol handige tips en eyeopeners”, aldus Mervi Leveelahti van Mervision, agent van Scandinavische merken waaronder Marimekko. Kelly Senna van Lit van KeFashion is te spreken over de organisatie: “Mooie locatie en alle inspiratie-sessies begonnen stipt op tijd.” Als het congres één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat het belang van data de komende jaren toeneemt. Maar ook al verplaatsen veel bedrijfsprocessen zich naar de cloud, live-contact zoals tijdens Retail in de Cloud blijft de sleutel tot succes.

Voor meer informatie: www.retailindecloud.nl