Robot-revolutie: De fascinatie van de modewereld met technologie op de catwalk

De modewereld is een industrie die floreert door de toekomst te voorspellen. Het is zeldzaam dat de modewereld kijkt naar de verre toekomst, mede omdat mode vaak draait om enkele seizoenen verder. Als het aankomt op megatrends zoals ‘robots’, dan mixen het heden en de toekomst. Op de catwalk in Londen zal deze fashion week een robot de nieuwste ontwerpen tonen. De Ohmni-robot, ontwikkeld door OhmniLabs in Amerika, zal voor het eerst op de catwalk verschijnen dankzij de samenwerking met House of Icons.

Het doel van de samenwerking is om “mode, cultuur, en technologie te combineren en een harmonieuze balans te vinden”, aldus de ontwerper van het merk Honee, die de robots gebruikt voor het tonen van de collectie. De Ohmni robots zullen hun debuut maken op 15 september tijdens de modeweek naast menselijke modellen in het Millenium Gloucester London Hotel als onderdeel van de Honee show.

Honee’s show is de eerste keer dat robots collecties dragen op de catwalk, maar het gebruik van robots en technologie in de modewereld fascineert ontwerpers al jaren. Of het nou is om de grenzen van expressie of kledingstukken te verleggen of om een gedenkwaardige show neer te zetten.

Wie kan de ‘No. 13’ show van Alexander McQueen van zijn lente 1999 collectie vergeten. Aan het einde van de show verscheen model Shalom Harlow in een strapless witte jurk en nam plaats op een ronddraaiend platform. Twee industriele robots die normaal gebruikt worden om auto’s te bespuiten met verf, spoten zwarte en gele verf op jurk terwijl Harlow in het rond draaide.

Duitse ontwerper Philipp Plein speelde ook met techonologie in zijn shows de afgelopen jaren. In zijn lente/zomer 2016 show liepen de modellen over een catwalk die was opgezet als een montageband uit een fabriek. Robots rondom de band voegde accessoires toe aan de modellen tijden Milaan Fashion Week. Tijdens de herfst/winter 2018-2019 show opende model Irina Shayk de show door hand in hand te lopen met een robot.

Zelfs Karl Lagerfeld stapte in de robotwereld door modellen te stijlen als robots tijdens zijn lente/zomer 2017 show voor Chanel. Lagerfeld gebruikte de ‘robot’ om te laten zien dat een iconische jas van Chanel, ook in de toekomst nog werkt. “Ook al vind je het idee niet leuk, technologie regeert de wereld omdat het deze heeft veranderd. Het heeft veel dingen makkelijker gemaakt.”

Niet te vergeten zijn de drones die tijdens Fendi’s herfst/winter 2014 show een livestream mogelijk maakte vanaf de catwalk. Dolce & Gabbana gebruikte drones om de nieuwste tassen te presenteren tijdens hun herfst/winter 2018/19 show.

De esthetische kant van robots is niet beperkt tot de catwalk. Het sluipt al in het ontwerp van dagelijkse kledingstukken zoals trendvoorspellingen voor het herfst/winter-seizoen van aankomend jaar laten zien.

“Onze virtuele realiteit en dagelijkse realiteiten versmelten,” aldus trendwatcher Christine Boland tijdens haar seminar ‘Mixed Realities’ georganiseerd door Appletizer afgelopen mei in Amsterdam. Wat klinkt als de verre toekomst was een voorspelling voor de winter van 2019. “Mens en machine zijn geen tegenovergestelden meer, maar groeien steeds meer naar elkaar toe. In dit diffuse gebied waar technologie, kunstmatige intelligentie, menselijk fantasie en creativiteit samensmelten, zal een nieuwe ontwerptaal met een heel eigen vocabulair kristalliseren.”

Robot-revolutie: De fascinatie van de modewereld met technologie op de catwalk

Foto: FashionUnited