Rotterdam investeert in creativiteit
bezig met laden...
Toen lingerie-ontwerpster en zakenvrouw Marlies Dekkers Rotterdam dreigde te verlaten omdat ze haar hoofdkantoor ontgroeide, schoot de gemeente haar te hulp. De ondersteuning van het stadsbestuur leverde een geschikte ruimte op; in het oude postkantoor bij het Centraal Station. Meer van dergelijke acties zijn te verwachten nu de Maasstad de campagne 'Creativity starts here' is begonnen. Voor de periode tot 2008 wil de gemeente ruim zestig miljoen investeren om de creatieve industrie te stimuleren. Het stadsbestuur denkt dat een bloeiende culturele sector ervoor zorgt dat de stad aantrekkelijker wordt voor andere bedrijven, toeristen en werknemers. Dat de modebranche een bijdrage kan leveren aan een creatief imago bleek al eerder uit de initiatieven die andere steden, zoals Arnhem, Amsterdam en Almere hebben uitgesproken om van mode een prominent beeld in het stadsbeleid te maken. Van het bedrag van zestig miljoen komt 25 miljoen voor rekening van Rotterdam. De overige en wordt € 35 miljoen wordt ingebracht door andere Rotterdamse partijen, waaronder onderwijsinstellingen, woningcorporaties en het bedrijfsleven. De wethouders Mark Harbers (Economie, Haven en Milieu) en Orhan Kaya (Participatie en Cultuur) maakten dit woensdag bekend tijdens de lancering van de campagne, wat onder meer inhield dat drieduizend creatieve ondernemers in Rotterdam een toolkit met campagnemateriaal kregen uitgereikt. De creatieve sector in Rotterdam biedt nu werk aan tienduizend mensen. Het streven is dat aantal binnen drie jaar uit te breiden tot twaalfduizend. Toch moeten creatievelingen niet verwachten dat er nu enorme subsidies op ze liggen te wachten, zegt Sara van Eijk van de bestuursdienst concerncommunicatie bij de gemeente Rotterdam. "Het merendeel wordt geïnvesteerd in lopende projecten." ”Rotterdam heeft als creatieve en innovatieve stad een groot aantal iconen binnen de verschillende creatieve sectoren, iets wat we als stad veel meer mogen uitdragen”, zegt economiewethouder Mark Harbers. Daarom wil Rotterdam creatieve netwerken en netwerkbijeenkomsten ondersteunen om de creativiteit in de stad beter zichtbaar te maken. Concreet zal het gaan om het scheppen van vestigingsmogelijk voor creatieve bedrijven en het stimuleren van nieuwe onderwijsinitiatieven op het gebied van creatief en innovatief onderwijs. Het project steunt initiatieven als de Mode Marché, de Modetent -een onderdeel van het festival 'De wereld van Witte de With'-, de ontwerpwedstrijd van Going to a gogo en de afstudeershow van de mode-academie. In totaal maakt de creatieve economie in Rotterdam 3,3 procent uit van de totale werkgelegenheid en zorgt met een opbrengst van € 400 miljoen voor 2,2 procent van de totale Rotterdamse economie. Dat aandeel moet groeien. Volgens cultuurwethouder Orhan Kaya gebeurt dat al: ”Onze stad maakt een stormachtige ontwikkeling door op het gebied van muziek, clubcultuur, mode en urban culture. De naam van Rotterdam wordt in de modebranche onder meer hoog gehouden door de al eerder genoemde Marlies Dekkers en modeontwerpster Monique van Heist, die in deze stad haar thuisbasis heeft. Ook de beginnende ontwerpster Marga Weimans, die al verscheidene prijzen won en haar eigen label is begonnen, zetelt hier. De jonge onderneemster ziet een toekomst in Rotterdam in elk geval positief tegemoet: "Een modehuis in Rotterdam zou vreemd zijn", zegt zij. "Maar juist daarom ook geweldig."